Andalusisch natuurlogboek

Carlita 22 juni 2020
Van De Club Voor Echte Lezers ontving ik 'Berichten uit de vallei' van Stefan Brijs. De ondertitel is 'Natuurlogboek' en deze is meer dan passend.
Stefan Brijs is een natuurliefhebber pur sang en dat komt duidelijk naar voren in dit logboek, waar hij in korte hoofdstukken observaties beschrijft van met name vogelsoorten en hun leefomgeving in het zuiden van Spanje. Dit doet hij met oog voor detail en de nodige humor. Door de ogen van Brijs word je als lezer gewezen op gedragingen van vogels die af en toe bijna menselijk overkomen. Hij staat ook stil bij de veranderende natuur en de gevolgen daarvan voor de dierenpopulatie.
De schrijfstijl van Brijs is bij vlagen lyrisch en soms zelfs poëtisch. Hij neemt de tijd voor ogenschijnlijk kleine dingen en gebeurtenissen, dus als je vaart en actie verwacht is dit misschien niet jouw ding. Maar als je even weg wil glijden in een andere wereld van hitte, vogelgeluiden en bijzondere uitzichten, dan is dit boek zeker een aanrader.

Meer recensies van Carlita