Slechte bundel, niet slim

Cees van der Pol 19 september 2023
De 3Pakbundel 2023 is dit jaar een
mislukking. Het lijkt mij namelijk de bedoeling dat scholieren er door gestimuleerd worden om te lezen. Misschien ben ik intussen te oud geworden en al te lang uit het onderwijs als docent Nederlands, maar ik begrijp helemaal niet dat dit bundeltje leerlingen zou moeten aanspreken.

Het eerste verhaal van Avani is een fantasystory in Bagdad in de 9e eeuw na Chr.
Het gaat over de strijd tussen twee groeperingen, die van de Verborgenen tegenover de leden van de Orde. Avani behoort de Orde. Ineens is het verhaal afgelopen als Avani door een gifpijl van een Verborgene om het leven komt.
Met weer een "moderne truc" moet aan het eind een QR-code worden gescand, waarna een app op je telefoon zich opent die een vervolgverhaal van Avani schetst. Dan blijkt dat de Verborgenen moreel beter zijn dan de leden van de Orde. Moderne fratsen die m.i. niet echt uitnodigen dat appje op je telefoon te openen.

Deel 2 is nog rampzaliger. Twee tienermeisjes Marie Lotte en Nydia geven pubers adviezen voor het leven.(Zelf Weten!) Het gaat over wel of niet afscheren van schaamhaar, al of niet ingaan op seksstandjes van je vriendjes ( pijpen of beffen) al of niet over hetero- of homo gevoelens hebben, etc. Lesbisch zijn is ook oké. Ik las dit deel met levensadviezen met enige schaamte in het vliegtuig naar Spanje. Op deze manier sluit je bijvoorbeeld scholieren die de islam aanhangen ook nog eens uit van dit soort literatuur. Nou ja, liever gezegd non-fictie adviezen. Daar is mijns inziens het blad Meiden of de Tina beter geschikt voor. Dat noem je dan ook gewoon lectuur.
Geen sprake van literatuur. En zeker geen teksten die jongens zullen lezen. Voer voor discussie in de klas? Lijkt me niet heel raadzaam.. Ik ben geenszins preuts, hoor. Een aantal leerlingen in je klas altijd wel.

Verhaal 3 is een verhaal van Philip Huff, dat de vorm van een opstel van 4000 woorden zou hebben. Ik heb in meer dan veertig jaar voortgezet onderwijs duizenden opstellen nagekeken, maar er zat er nog nooit één bij van 4000 woorden. 4000 woorden is ongeveer 16 kantjes beschreven repetitiepapier. Dat schrijft geen leerling. Ook qua inhoud is het helemaal geen opstel. Een puberjongen handelt in sneakers waarmee hij slapend geld verdient. Hij voetbalt liever dan dat hij piano speelt. Hij haat zijn broertje. Hij mag op school niet met een mobiel op de wc zitten. En hij krijgt daarvoor straf als zijn moeder een digitale foto (die door een klootzakje uit zijn klas genomen is) zelf naar de mentor van Adriaan stuurt. Waarom zou je dat als moeder doen, je kind verraden bij de mentor?

Ineens lezen we daarna in deel 2 de mening van Adriaans vader die in Frankrijk woont. Waar is ineens de structuur van het opstel gebleven? En ook een ander perspectief. Is dit een opstel van zijn vader.? Weer een verteltrucje? Het is allemaal zo opzettelijk.

Het lijkt mij dat maar een klein deel van de scholieren geïnspireerd zal door deze drie opzetjes van verhalen. Als ik het mis heb, ben ik vast te oud voor deze tijd.
Als we echt niets beter leesbaars aan scholieren kunnen aanbieden, is dit een schoolvoorbeeld van de teloorgang van het literatuuronderwijs. Jammer, een gemiste kans.

Meer recensies van Cees van der Pol