Vijftig jaar 'huwelijk' moet je vieren

Cees van der Pol 04 januari 2024
Leon de Winter debuteerde in 1973 en dat betekent dat hij dit jaar 50 jaar schrijver van literaire romans is . Vijftig jaar 'huwelijk' moet je natuurlijk altijd vieren en dat resulteerde in een mooi geschenk voor zijn lezers. Waar vorig jaar het langverwachte 'Lied van Europa' in mijn ogen niet zo heel erg geslaagd ( onwaarschijnlijk en langdradig saai) was, ben ik nu heel wat positiever over 'Stad van de honden' .
Een queesteboek naar een verdwenen dochter, een roman over mogelijke vrede in het Midden-Oosten en een verhaal over hersenafwijkingen en hallucinaties.
Hoofdpersoon is de gepensioneerde neurochirurg Jaap Hollander (67) die aanvankelijk op zoek gaat naar de tien jaar geleden zoekgeraakte Lea. Maar als hij in Israël arriveert, roept de minister-president zijn hulp in.

Een Saoedische prinses ( Noora) heeft namelijk een aangeboren afwijking in haar hersenen: een arterioveneuze malformatie. ( AMF) Dat is een bloedkluwen die elk ogenblik kan barsten en de dood kan veroorzaken. Probleem is dat deze bloedprop diep in de hersenen zit en het feitelijk onmogelijk is die te verwijderen. De premier probeert Jaap te overtuigen dat een succesvolle ingreep over een aantal jaar van groot belang kan zijn voor de wereldvrede en de situatie in het Midden-Oosten.
Daarom begint Jaap toch aan het gevaarlijke karwei, een operatie die twaalf uur duurt. De Saoedische machthebber is na een geslaagde ingreep lyrisch en beloont Jaap met duizend miljoen euro.

Maar dan wordt de steenrijke Jaap zelf getroffen door een val en de oorzaak is een grote tumor in zijn kop. Hij moet zelf geopereerd worden in Jeruzalem en dat levert een bizar deel IV op, o.a. met een sprekende hond.
Ik ga de clou van de roman hier verder niet verraden.

Liefhebbers van De Winters romans mogen zijn gouden jubileum meevieren. Geef je zelf een cadeautje met dit fraai uitgegeven boek of geef het aan een liefhebber van Leons boeken.
Spijt lijkt me niet mogelijk.
O ja. De roman eindigt op 6 oktober 2023. Één dag later valt Hamas de Gazastrook binnen.
Zo actueel kon De Winter zijn roman maken. Eind november verscheen het boek dat hij in twee maanden schreef.

Meer recensies van Cees van der Pol