Brein- Hart- Zijn de weg naar zelfinzicht en zelfreflectie.

Charisaa 06 april 2021
Brein- Hart - Zijn geschreven door Daphne Feller, oprichtster van BrainExplainers. Daphne is tijdens haar MBA-studie in aanraking gekomen met de neurowetenschap en raakte daarbij gefascineerd in ‘waarom we doen wat we doen’. Door kennis op te doen weet zij als nu als geen ander hoe je de maximale potentie uit je brein kunt halen. Daphne is verder ook een gecertificeerde Brain-Based Coach, moeder van twee jonge dochters en beklom in 2018 de Mont Blanc.

Wil je je verstand en je gevoel met elkaar in verbinding brengen? Of heb je vaak het gevoel dat je altijd 'aan' staat, vaak de focus verliest of je hoofd overspoeld raakt? Staan thema's als persoonlijke effectiviteit en persoonlijke groei bij jou hoog in het vaandel. Dan is Brein - Hart- Zijn het boek om te lezen. Want ondanks dat we allemaal massaal de yogamat opduiken en meditatie oefeningen doen, blijkt dat toch nog niet altijd voldoende om die gevoelens te beperken of naar de achtergrond te verplaatsen. Dus hoe kunnen we nu echt de drukte in ons hoofd tot bedaren brengen? Volg de reis van Daphne mee vanaf je brein naar het hart en leer hoe je je verstand en je gevoel met elkaar in verbinding kunt brengen. Want wat blijkt, deze intuïtieve intelligentie zit in iedereen, maar luister je er ook naar? Veelal zal het antwoord nee zijn, heb ik zelf mogen ervaren. In dit boek wordt je dan ook een handreiking voor jouw eigen veranderproces gegeven. Als je de valkuilen en vicieuze cirkels eenmaal herkent, dan kun je daarna namelijk veel makkelijker het beste uit jezelf halen.

Via @harpercollins_holland mocht ik dit boek proeflezen voor die officieel uitkomt. Het moment van lancering komt denk ik niet op een beter moment, na een jaar lang thuiswerken en veel meer thuis ondernemen is het gevoel van altijd aanstaan en 24/7 bereikbaar zijn alleen maar vergroot. Het leek me dan ook zeker een uitdaging om dit boek te lezen en te achterhalen hoe jezelf een bijdrage kunt leveren aan het vergroten en optimaliseren van je eigen mentale weerbaarheid en prestaties. Dit boek geeft daar ook zeker goede handvatten voor, maar neem er wel rustig de tijd voor. Ik heb het boek binnen een week tijd gelezen en merk dat ik minder stil heb gestaan bij de interessante kennis, praktijkvoorbeelden en oefeningen dan ik ergens graag had willen nemen. Ik zal dan ook zeker dit boek op een ander moment nog eens rustig oppakken en nogmaals het proces doorlopen, want ondanks de korte periode heb ik al gemerkt dat dit boek ervoor zorgt dat je meer rust, compassie en zelfvertrouwen ervaart in het dagelijks leven.

Even kort de onderverdeling in het boek:
• Brein --> gaat met name over de vraag 'Hoe krijg ik mijn brein in topconditie, hoe krijg ik meer focus en meer energie?'
Bewustwoording en mindset zijn ook belangrijke aspecten die hierbij worden besproken.

• Hart --> gaat met name over de vraag 'Hoe ervaar je minder stress en twijfels en juist meer rust en compassie?'
Zelfliefde, intuïtie en je ego zijn hierbij belangrijke aspecten om uiteindelijk gebruik te kunnen gaan maken van de wijsheid van je hart.

• Zijn --> gaat met name over de vraag 'Hoe sta je in het leven?'
Je persoonlijke kernwaarden, maar ook grenzen aangeven en kwetsbaarheid zijn belangrijke aspecten om hier inzicht in te krijgen.

• Verbinding --> gaat met name over de vraag 'Hoe breng jij je verstand en je gevoel beter met elkaar in verbinding en wat zijn daar de voordelen van?'
Leidt tot zaken die kunnen helpen om de maximale potentie uit je hersenen te halen en tevens te leven vanuit je hart.

Mijn complimenten aan Daphne voor het toegankelijk maken van complexe materie en vakjargon, het verhaal blijft zeer goed volgbaar, ook voor een leek zoals ik binnen de medische termen. Het komt totaal niet over als een wetenschappelijk stuk, terwijl de hoeveelheid kennis die wordt overgedragen wel duidelijk laat merken dat hier echt onderzoeken aan ten grondslag liggen. Medische termen toegankelijk en leuk, dat is wel eens anders geweest. Wel worden bepaalde zaken naar mijn mening relatief vaak herhaalt. Dus mocht je normaal gesproken struikelen over de hoeveelheid details en herhalingen, dan moet je dat zeker in je achterhoofd houden bij dit boek, zeker als je al meer bekend bent in het vakjargon. Ook kan de hoeveelheid kennis die wordt overgedragen mogelijk te veel zijn voor sommige. Het kost moeite om de hoeveelheid informatie te verwerken en daarom kom ik nogmaals terug op mijn eerdere punt dit boek kun je beter rustig over een langere periode verspreid lezen. Neem de tijd om rustige alles op je in te laten werken en het een plekje te geven voor je verder leest en nog meer informatie over je heen krijgt. Het is dan ook zeker geen zelfhulpboek die je binnen een middagje uitleest en daarna ermee aan de slag kan.

Een zelfhulpboek, maar met een mooie verdeling tussen wetenschappelijke kennis, theoretische onderbouwingen, persoonlijke voorbeelden en inzichtelijke oefeningen. Een weg naar zelfinzicht en zelfreflectie!

Meer recensies van Charisaa