Vlot vertelde feel-good-sf

Charles 04 januari 2023 Auteur
`Een Mooie Vreemde Ontdekking´ is het vervolg op het eerste boek van Hank Green, 'Een Zeer Opmerkelijk Verschijnsel´. Het boek bouwt voor op het eerste, maar dat was voor mij geen enkel probleem – misschien voegt het reconstrueren van de belangrijkste gebeurtenissen uit het eerste deel met de informatie die je krijgt wel een extra uitdaging toe. Ik vond het goed als zelfstandig verhaal te lezen.

We volgen verschillende verhaallijnen uit een vriendengroep. Wat hen bindt is de dood van April – een vrouw die na de landing van de Carl in het verleden op een merkwaardige manier is omgekomen of misschien juist niet is gestorven. De Carl was/waren robots (het boek speelt met enkelvoud en meervoud) die plotseling op aarde zijn verschenen. Na het verdwijnen van de Carl en de dood (?) van April zoeken de vrienden hun weg. Die weg wordt bepaald door hun relatie met April, de onbekende technologie (die natuurlijk wel weer ergens opduikt) en merkwaardige, voorspellende boeken.
Wat ik knap vond, is hoe de auteur informatie loslaat, slim gedoseerd zodat je bij elke verhaallijn betrokken blijft. Zeker in het eerste deel van het boek moet je goed opletten, ook omdat de verhaallijnen in de ik-vorm verteld worden. De alien-technologie is boeiend, de manier waarop mensen erop reageren en er gebruik van (willen) maken, is gevarieerd en invoelbaar.
In het tweede deel van het boek breekt de machtsstrijd uit. Als de ontwikkelingen eenmaal op gang zijn gekomen krijgt het boek meer snelheid, al komen 'uitlegstukken' regelmatig terug en zijn dat niet de sterkste delen van het boek. In de loop van het tweede deel stijgt de spanning.

De auteur is o.a. actief in digitale media. Zijn schrijfstijl past bij moderne mensen: vlot, informeel, niet te ingewikkeld, met gebruik van chat- en app-gesprekjes. Het verhaal is daardoor toegankelijk, er is voldoende humor. Ik vermoed dat het boek door de afhankelijkheid van het verhaal van social media en het taalgebruik snel zal dateren.
Het belangrijkste sf-thema van het boek is menselijkheid in relatie tot de virtuele wereld, de integriteit van het individu, individuele vrijheid en de verhouding tot het collectief. Zijdelings komen maatschappelijke thema's aan bod als man-vrouw verhoudingen, rassenongelijkheid, klimaatproblematiek, economische ongelijkheid. Het gebeurt niet geforceerd, de auteur geeft zijn mening maar doet dat zonder jeukende confrontaties op te zoeken. Van mij had het daar best meer mogen/ moeten schuren. Er is één volledig kwaadaardig mens die (daardoor?) als persoon niet uit de verf komt, de leden van de vriendengroep zijn weliswaar onvolmaakt maar het is vanaf het begin duidelijk dat het goed komt.
De afsluiting is nogal moralistisch – niet per se verkeerd maar wel wat leftish-Amerikaans.

Al met al: een aangenaam boek om te lezen, goed geschreven, licht leesbaar, feel-good-sf. De gebeurtenissen zijn wat braaf en op het ethische vlak sociaal-gewenst/ voorspelbaar - voor een hogere score had er meer mogen wringen en hadden de karakters realistische rafelige kantjes moeten hebben. De conclusie blijft: boeiend geschreven, goed voor een paar uurtjes prettige ontspanning. Conclusie: 4 sterren of 8/10. Aanbevolen, dus.

Meer recensies van Charles