Vijf vluchtige verhalen

Charles 15 januari 2023 Auteur
Een ontspannen fantasybundel van vijf verhalen, waarvan enkele heel kort. Het slotverhaal heeft een sf-achtige insteek (een ruimtevaartuig en een vreemde maan), maar blijft in de uitwerking fantasy . In de bundel figureren de noodzakelijke ingrediënten van het genre: tovenaars, monsters, draken, nimfen en elven, slangen en veel meer. Genoeg te snoepen, dus, voor de liefhebber.
Het boek is vlot geschreven en goed leesbaar. Het propageert zichzelf als 'Dark Fantasy´, maar in alle eerlijkheid: daar is het allemaal te vriendelijk voor. Het is een vluchtig tussendoortje.

Bij het verhaal 'Het grote offer' kreeg ik last van een soms opspelende fantasy-allergie: de oplossing voor een probleem wordt gevonden in 'o ja, de hoofdpersoon had ook nog deze kenmerken/vaardigheden, en hup, alle vijanden worden daarmee verslagen.' Dat is gemakzuchtig en het is jammer dat de schrijver daarvoor gevallen is - het verhaal had meer potentie.
Het laatste verhaal vond ik het sterkst maar het stopte voor mij abrupt en onverwacht (ik las het ebook en had niet opgelet hoeveel bladzijden er nog kwamen ;) ). Ik had het gevoel dat het échte werk ging beginnen en toen was ineens het verhaal uit. Ook dit verhaal had naar mijn gevoel meer mogelijkheden dan de schrijver er nu heeft uitgehaald.

Meer recensies van Charles