De escaperoom

20 maart 2020
Review 71#
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!

Samenvatting van het verhaal:
Sara Hall is wanhopig op zoek naar een baan die aansluit op haar diploma. Na een mislukt interview krijgt ze de kans van haar leven om te werken in Stanhope & Sons. Het werk is hard, maar gelukkig kan ze vriendschap vinden in Lucy Marshall, die vreemd genoeg bang is voor de anderen en hun vriendschap daarom geheim wilt houden. Een paar maanden later pleegt Lucy zelfmoord, maar er zijn wel heel erg veel aanwijzingen die duiden op iets anders en Sara negeert het allemaal. Een jaar later krijgt ze contact met lucy’s moeder Cathy, die vertelt Sara dat ze nog steeds geloofd dat Lucy vermoord is en dat haar collega’s er iets mee te maken hebben. Sara geloofd geen woord van wat Cathy zegt, maar wanneer ze te horen krijgt dat vlak na hun gesprek Cathy is doodgereden, begint ze te twijfelen. Wanneer ze nog meer bewijs vindt, kan ze het niet meer ontkennen, haar collega’s hebben Lucy seksueel aangerand, vermoord en zijn daarbovenop ook nog fraudeurs. Wanneer ze onterecht wordt ontslagen is de maat vol, ze gaat wraak nemen. Ze laat zich doodverklaren, leert nieuwe dingen, stalkt haar collega’s, steelt hun gefraudeerde geld en creëert een nep escaperoom om hen te laten voelen wat Lucy voelde. De wraak kan beginnen en wanneer die is uitgevoerd, gaat Sara een leventje leiden vol luxe met de gefraudeerde miljoenen.

De welgestelde zakenmensen Vincent, Sylvie, Sam en Jules doen mee aan een onverwachte en verplichte escaperoom in een afgelegen kantoorgebouw. Het is een beetje vreemd, maar het blijkt dat de escaperoom de lift zelf is. 1 uur lang lossen ze opdrachten op die wel heel erg persoonlijk worden. Wanneer het uur voorbij is, wachten ze vol vertrouwen dat de deuren weer open zouden gaan, ze blijven echter gesloten. Er ontstaan ruzies, gevechten en bedreigingen. Ze hebben in de gaten dat dit geen escaperoom meer is, maar een gevangenis. Na een lange tijd nadenken, weten ze waarom ze hier zitten. Sam, Sylvie en Jules biechten aan Vincent op dat ze, in opdracht van een hoger persoon, Lucy seksueel hebben aangerand. Daarna bekend Sam dat hij nog een stapje verder is gegaan en Lucy en haar moeder Cathy heeft vermoord. Hoe meer dagen ze opgesloten zitten, hoe meer ze elkaar wantrouwen en haten. Het wordt zo erg dat het op een gevecht van leven en dood eindigt. Wanneer de liftdeuren eindelijk opengaan, komt alleen Vincent er levend uit.

Meningen, gedachtes enz.:
- Vond de proloog van het boek geweldig. Je leest dat meerdere keren een pistool afgaat en dat er waarschijnlijk een paar mensen dood zijn, je weet alleen nog niet wie. Je moet eerst het hele verhaal lezen om erachter te komen wie sterft en wie overleefd. En dat was mijn enige motivatie om het boek uit te lezen.
- Ik had een hoop moeite met het lezen van dit boek. Het boek ging meer om geld, machtsmisbruik, seksisme, racisme, manipulatie en hele gemene spelletjes (kortom: de zakenwereld.) De escaperoom was meer een achterafje.
- Kwamen een heleboel vrouwonvriendelijke gedragingen in voor en de Stanhope firma was wel heel erg sekte achtig.
- Het boek deed me heel erg denken aan de film Devil.
- Sara Hall was eerst op zoveel punten naïef, goedgelovig, gehersenspoeld bezig, dat het heel erg frustrerend werd om haar hoofdstukken te lezen. Pas op het laatste moment werd ze slim om de ultieme wraak te creëren. Vond het geweldig wat ze de 4 zakenmensen heeft aangedaan. Wraak is zoet.

Conclusie:
-Het mysterie van de proloog was mijn enige motivatie om het boek uit te lezen.
-Ging meer om de harde zakenwereld, dan de escaperoom zelf.
-Goede wraak van de hoofdpersoon.
-Ik geef het boek 3 sterren.

Cheen

Meer recensies van