Tussen kunst en kitsch

Cindy Leenders 22 november 2023
De in Brazilie geboren Chris Carter is opgegroeid in de verenigde staten. Hij is een Sunday times nummer één bestseller en zijn boeken worden in ruim twintig landen uitgebracht. Carter heeft voorheen gewerkt als forensisch psycholoog. Ook was hij professioneel muzikant in een rockband. Tegenwoordig schrijft hij full time.

De Beeldhouwer is deel vier van de succesvolle Robert Hunter serie. Op deel vijf hoeven we niet heel lang te wachten. Deze staat voor begin januari 2024 op de rol.

Officier van justitie Derek Nicholson is ernstig ziek en hij ligt al op zijn sterfbed als hij vlak voor zijn onvermijdelijke dood, wordt vermoord. Waarom? Dat is een raadsel. Zijn lichaam is ernstig verminkt en het is duidelijk dat hij vreselijk heeft geleden voordat hij het leven liet. De moordenaar heeft met de ledematen van zijn slachtoffer een gruwelijk sculptuur gemaakt. Het is met veel zorg in elkaar gezet en het is voor profiler Robert Hunter en zijn partner Carlos Garcia in eerste instantie onduidelijk wat het doel is van het vreselijke beeldhouwwerk. Totdat Hunter zijn licht er op een andere manier op laat schijnen en het ineens duidelijk wordt. De moordenaar probeert hen iets te vertellen en heeft deze wonderlijke manier van communiceren bedacht. Dat er nog meer verteld moet worden blijkt al gauw, als het tweede slachtoffer wordt gevonden. Het is voor Hunter en Garcia een race tegen de klok, maar er zijn heel veel puzzelstukjes en het is een verdomd lastige puzzel.

De boeken van Chris Carter staan altijd garant voor een grote dosis aan gruwelijkheden die erg expliciet worden beschreven. Dat kan voor sommige lezers wat te veel van het goede zijn, maar het overgrote deel van de thrillerlezers smult ervan. Ook ‘De Beeldhouwer’ is niet bestemd voor mensen met een zwakke maag.

Dat Carter een spannend verhaal kan brengen, is een feit. Door de korte hoofdstukken zit er snelheid in het verhaal en door de kleine cliffhangers aan het eind van het hoofdstuk wil je niets liever dan het boek in één ruk uitlezen. En dat is precies zoals het in een goede thriller hoort. Andere belangrijke kenmerken zoals fijne personages, een goede plot twist en een spetterende ontknoping kunnen we ook afvinken. De lezer wordt op alle fronten ruimschoots bediend.

Naar mijn bescheiden mening is dit de beste 'Robert Hunter’ tot nu toe. Ik heb het boek dan ook vijf stralende sterren gegeven. Van mij, voor mr. Carter.

Meer recensies van Cindy Leenders