Etaleren kun je leren.....

Cindy Leenders 16 december 2023
Etaleren kun je leren....

Tessa Bailey is een succesvolle Amerikaanse auteur van romantische fictie. Ze woont op long island, New York. Ze leest het liefst een goede slow burn, zeker als het een friends to lovers trope is. Zelf schrijft ze het liefst over een verboden liefde. Het werk van Tessa Bailey is spicy, geestig en heeft gegarandeerd een gelukkig einde. Door Entertainment weekly wordt ze de Michelangelo van de dirty talk genoemd. Window shopping is het zevende boek dat naar het Nederlands vertaald is. In februari wordt haar nieuwste boek, Secretly yours, uitgebracht.

Stella probeert in New York haar leven weer op orde te krijgen nadat ze jarenlang opgesloten heeft gezeten in de gevangenis. Onderweg naar huis komt ze langs het grote warenhuis Vivant. Het is twee weken voor kerst en overal zijn de etalages feestelijk versierd. De etalage van Vivant is echter wel heel bizar uitgedost. Stella, die zelf een studie modemerchandising en marketing heeft gevolgd, staart met open mond naar het tafereel dat zich niet anders laat omschrijven dan pinguing Tsjernobyl. Het is afzichtelijk. Als er een man naast haar komt staan die vraagt om haar mening over de etalage, dan geeft ze hem die ongezouten. De man, Aiden, blijkt de grote baas van het modehuis te zijn en hij is erg gecharmeerd van Stella én haar ongezouten mening. Stella vindt Aiden vooral knap irritant, maar dan biedt hij haar een baan aan. De baan, een nieuwe etalage inrichten voor Vivant, zou een frisse start zijn in het leven van Stella. Hoewel ze dit vreselijk spannend vindt, neemt ze de uitdaging aan. Dan blijkt de aantrekkingskracht tussen haar en Aiden, die ze ondertussen irritant knap is gaan vinden, een nog grotere uitdaging te zijn.

In Window shopping volgen we Stella en Aiden die om en om het verhaal vertellen vanuit hun perspectief. Ze hebben het nodige meegemaakt en dat maakt dat beide karakters, die elkaar duidelijk versterken, een mooie ontwikkeling doormaken tijdens het verhaal. De verhaallijn is origineel en geschreven in vlotte taal. Dit maakt, samen met de niet al te lange hoofdstukken, dat je er doorheen vliegt. Opvallend zijn de dynamische dialogen die vanaf bladzijde één doorspekt zijn met humor. Ook opvallend is de grote dosis spice, al mag dit voor de lezers die bekend zijn met de verhalen van Tessa Bailey, geen verrassing zijn. We kunnen hier lang over praten, maar het is eigenlijk heel simpel. Je houdt er wel van, of je houdt er niet van. Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt.

Window shopping is een feelgood boek met een heerlijke kerst vibe, een grote dosis humor en een heleboel pit.

Meer recensies van Cindy Leenders