Precies de juiste, fruitige snaar......

Isabelle Paz Soldan is een dochter van een Peruaanse vader en een Nederlandse moeder. Ze heeft nooit een gebrek aan fantasie gehad, las vroeger veel en bedacht verhaaltjes over haar knuffels. Door een lichte taalachterstand was ze ervan overtuigd dat schrijver worden voor haar niet was weggelegd. Toen een scriptiebegeleider voor Erfgoedstudies haar complimenteerde over haar prachtige schrijfstijl, gaf dit haar zelfvertrouwen. Ze behaalde maar liefst twee masters: een master in Archeologie én een master in Erfgoedstudies en zette daar voorgoed de misstanden uit haar jeugd mee recht. Middels een project van uitgeverij Matrijs voor de Werelderfgoedreeks, herontdekte ze haar liefde voor schrijven. Het was echter haar droom om een feelgoodroman te schrijven. In 2021 debuteerde ze bij Zomer & Keuning met het eerste deel uit de Love & fruits serie: Liefde & ananas. Liefde & watermeloen is het tweede deel in deze serie maar kan ook heel goed op zichzelf staand gelezen worden.

Laura vindt, na haar ontslag, een baantje in het restaurant van een museum voor moderne kunst. De mysterieuze kunstenaar Sandia stelt daar zijn schilderijen tentoon. Laura schildert zelf ook graag maar ze durft haar schilderijen aan niemand te laten zien. Van het donkere werk van Sandia krijgt ze de rillingen. Dan ontmoet ze tijdens haar werk de leuke kunstcriticus Luuk. Al snel springt de vonk over, maar door een heleboel ellende in haar vorige relatie kan ze Luuk niet volledig vertrouwen. Als ze samen met vriendin Anna en vriend Maxime op reis gaat naar Mexico om haar oma te bezoeken, komt ze in aanraking met het werk van Frida Kahlo. Deze kunstenares, die een snoeihard leven heeft gehad maar toch veel positiviteit uitstraalt, inspireert Laura om eens goed over haar leven na te denken. Zal ze het roer om weten te gooien? Op alle fronten?

Het eerste wat opvalt als je dit boek in handen krijgt is de kaft. Deze is zo vrolijk en kleurrijk dat je handen jeuken om het open te slaan. Heb je dit eenmaal gedaan dan is het erg lastig om het boek weer dicht te slaan. Je wordt meegezogen in het leven van Laura, die het verhaal vanuit haar perspectief vertelt. Omdat zij zeer menselijk, kwetsbaar en herkenbaar wordt neergezet, leef je ontzettend met haar mee. Ze zou zo je vriendin kunnen zijn. Ook de andere personages zijn erg toegankelijk neergezet. Er zijn een hoop mysteries in het verhaal die één voor één ontrafeld worden en ook dit zorgt ervoor dat je aandacht geen moment verslapt. Wat is er toch met oma aan de hand? Waarom heeft papa ineens een huishoudster? Welk geheim houdt Luuk voor Laura achter? En wie is toch die geheimzinnige schilder Sandia? De gemene deler in dit verhaal, kunst, vind ik erg origineel gevonden. Ook de weetjes over de gebruiken in Mexico zijn een leuke toevoeging. Als de schrijfster mij aan het eind toch nog weet te verrassen, dan weet ik dat ze precies de juiste, fruitige snaar heeft geraakt. Heel erg goed gedaan!

Heel veel leesplezier!

Meer recensies van Cindy Leenders