Niet de diepgang die het verdient

Daphne 12 juli 2021
De Oost is een boek zoals de gelijknamige film. Bij een boek aan de hand van een film of andersom is het altijd afwachten wat het resultaat zal zijn. In dit geval is het niet zo geslaagd het boek komt Oké uit. Maar het had zoveel meer kunnen zijn. De geschiedenis waar het boek de Oost over gaat is zo duister en je had hier met wat meer diepgang zoveel meer van kunnen maken. Maar helaas lukt het niet om het boek die juiste diepgang en achtergrond te geven die het wel had verdient.

In het verhaal volgen we Johan die zich vrijwillig aanmeld om mee te vechten in Indië. Hij wil graag iets goeds doen voor de mensen ze daar en ze helpen om de rust terug te brengen. Johan komt samen met andere jongens aan in Indië en wordt daar getraind om te vechten voor Nederland. Als hij aankomt in het kamp blijkt dat ze niet veel te doen hebben en vooral wat patrouilles lopen. Johan mist actie en hij wil meer doen voor de bevolking van Indonesische. Dan ontmoet hij de Turk een man die het woord bij de daad voegt althans zo lijkt het. Johan sluit zich aan voor de elitetroepen van de Turk maar was dat nou wel een verstandige keuze?

De schrijfstijl van het boek vind ik prettig het is gemakkelijk geschreven en je leest er daardoor gemakkelijk doorheen. Tevens worden er geen moeilijke worden of lastige zinnen gebruikt en is het allemaal vrij recht toe recht aan. Soms worden er Indonesische woorden gebruikt maar die kun je achterin gelukkig opzoeken. Zelf vond ik dat dit niet veel toevoegde omdat ze voor mijn gevoel een beetje ‘’random’’ in het verhaal werden gestrooid. Wel vind ik het goed dat de schrijver in ieder geval probeert om bepaalde Indonesische woorden te gebruiken maar helaas werkt het voor mij niet in dit boek en vond ik het eerder afleidend dan dat echt waarde toevoegt.

Conclusie ik geef dit boek 3 sterren omdat het oke is. Het is geen script van de film maar ook niet echt een boek wat je meer achtergrond en diepgang geeft. Het boek had erg goed kunnen zijn met dit thema maar helaas schiet het op veel vlakken te kort.

Meer recensies van Daphne