Ik wil begrijpen waarom ze was zoals ze was en deed zoals ze deed

Daphne 04 augustus 2023
Wat mama niet vertellen kon van Marcel Maarsen is het waargebeurde verhaal van dochter Cyrilla die opzoek gaat naar de afkomst van haar moeder Irene. Om meer te weten te komen over dit verleden schakelt Cyrilla oud studiegenoot Marcel Maarsen in om haar te helpen. Samen gaan ze graven in het verleden van Irene en hierbij worden alle mogelijkheden benut.

Cyrilla was altijd erg close met haar moeder en had het gevoel dat ze overal over kon praten. Of ja overal als het maar niet over het verleden van moeder Irene ging want daar mochten geen vragen over gesteld worden. Nu Irene is overleden wil Cyrilla toch graag weten waarom haar moeder altijd zo mysterieus was over haar verleden. Wat had ze te verbergen en waarom moest ze altijd overal over liegen? Het antwoord van Irene is simpel: 'Dit is mijn verleden en niet het jouwe, daar heb jij niets mee te maken!' De twijfel is dan ook groot bij Cyrilla, kan en mag ik wel in het verleden van mijn moeder gaan zoeken. Cyrilla wil één ding graag weten: 'Ik wil begrijpen waarom ze was zoals ze was en deed zoals ze deed, en dat kan ik alleen begrijpen als ik haar geschiedenis ken. Het antwoord van Marcel: 'Jij hebt recht om te weten wie jouw moeder was en in jouw plaats had ik het internet al jaren geleden binnenstebuiten gekeerd.' Hiermee begint de zoektocht naar het verleden van Irene. Het enige wat ze hebben zijn de kleine beetjes die Irene Cyrilla vertelde altijd zonder namen, plaatsen en datums.

Iedere keer als het spoor dood lijkt te lopen komen ze toch weer iets dichterbij de waarheid. Waardoor ze weer iemand anders kunnen inschakelen met net wat meer informatie. Alle mogelijke bronnen worden gebruikt; Internet, diverse instanties, facebook groepen, DNA onderzoek. Marcel is goed in het vinden van de diverse bronnen en Cyrilla krijgt het voor elkaar om met iedereen een diepgaand gesprek te voeren. Niet overal worden ze even vriendelijk geholpen maar het lukt Marcel en Cyrilla om samen een weg te vinden tussen alle tegenslagen. En langzaam maar zeker vormt zich een steeds beter beeld van het verleden van Irene.

Marcel zet een erg indrukwekkend boek neer dat vlot leest en moeilijk weg te leggen is. Het boek is aangrijpend en ontroerend. Je wil namelijk weten wat er met Irene is gebeurt en daarbij krijgt Marcel het voor elkaar om een zeer interessante geschiedenis les aan je te geven. Over een stuk onderbelichte geschiedenis of in ieder geval onderbelicht in Nederland en nu weer relevanter dan ooit. En dat dit verhaal nog een serendipiteit oplevert maakt het einde extra bijzonder!

Meer recensies van Daphne