Actuele actiefilm

Daphne 29 september 2020
Van de radar is het derde boek in de Tom Brandt serie van Frank van Zwol. Voor mij was dit de eerste kennis making met Frank van Zwol en dus ook Tom Brandt. Gelukkig is de serie goed los van elkaar te lezen en heb je niet het idee dat je informatie mist.

Tom Brandt is een oud-marinier en fotograaf voor National Geographic. Tom neemt ook nog ooit klussen aan van zijn oud werkgever de MIVD (militaire inlichtingen dienst) zijn baan als fotograaf kan dan mooi dienen als dekmantel. Laurens is een bekende IT’er en hacker dit samen met zijn collega Maarten een succesvol IT bedrijf runt. Maarten is met de belangrijkste klus van zijn leven bezig als hij plotseling een hartaanval krijgt. Laurens belooft hem dat hij zijn werk zal overnemen en daarvoor reist hij af naar Noorwegen. Als Laurens hier na een aantal dagen van de radar verdwijnt slaan zijn vrienden alarm. Er wordt een zoektocht naar Laurens opzet. Wat is er met hem gebeurt? Was het een kajak ongeluk? Een wandelongeluk of is er toch iets anders gebeurt? Tom reist af naar Noorwegen om daar zelf te onderzoeken wat er met Laurens gebeurt is. Maar hij komt er al snel achter dat hij niet erg gewenst is daar. Kan Tom er achter komen wat er met Laurens is gebeurt? Kun je in deze digitale wereld nog wel zomaar van de aardbodem verdwijnen?

De personages zijn prima. Tom wordt wel een beetje neergezet als een James Bond die alles kan en alles overleeft. Niet heel realistisch maar wel wat je vaker terugziet in dit genre. Terwijl vooral Philoe een beetje neergezet als een beverige en angstige vrouw. Laurens vond ik wel goed en realistisch neergezet. De personages maken geen grote verandering door behalve Laurens dan misschien. Maar hij maakt ook veruit het meeste mee in het boek dus vandaar dat we bij hem wel een verandering zien. Ik vind het zelf niet storend dat de personages geen grote groei doormaken want dat hoeft voor mij niet en zou het boek ook niet beter maken.

De schrijfstijl van Frank is erg prettig het leest gemakkelijk en de hoofdstukken zijn een prima lengte. Ook de afwisseling van oogpunt is erg goed gedaan. De ene keer lees je vanuit Laurens oogpunt en dan weer vanuit die van Tom en deze afwisseling gaat soepel en ze vullen elkaar mooi aan. Frank heeft een erg fijne manier van zaken omschrijven het voelt alsof je midden in een film zit en alles zo kunt zien. Hij doet dit zonder dat je overspoelt wordt door details en zonder dat het verhaal langdradig wordt.

Ik geef het boek 4 sterren omdat het erg prettig leest en een goede spanning bevat. Mensen die fan zijn van actie boeken en films zou ik zeker aanraden om dit boek te lezen. Het boek leest als een goede actie film je zit er snel in en de manier van schrijven doet je denken dat je echt in Noorwegen bent. Verder denk ik dat het boek ook een aantal actuele onderwerpen aan haalt zoals de veiligheid van informatie op internet of je telefoon.

Meer recensies van Daphne