De band tussen moeders en dochters

Daphne 17 juli 2020
Zonder publiek is het eerste boek wat ik van Marjolein Beumers. Het boek gaat over het leven van Catherina Percheur, haar dochter Laura en kleindochter Puck.

Catherina is een bekende toneel actrice ze heeft een grote carrière gehad op het toneel en in de Nederlandse theater wereld. Haar hele leven staat in het teken van het theater daarvoor moet alles wijken. Iets wat haar dochter Laura altijd gemerkt heeft aangezien ze opgegroeid is bij haar opa en oma omdat haar moeder het te druk had. Maar zoals bij iedereen slaat de ouderdom ook bij Catherina terug in het begin zit het in de kleine dingen als het vergeten van de sleutels maar uiteindelijk wordt het zo erg dat ze haar teksten begint te vergeten. Iets wat echt niet acceptabel is binnen de theater wereld. Ze probeert haar zelf nog te redden door humor te gebruiken op momenten dat dit voorkomt. Omdat ze zelf niet wil toegeven dat ze het niet meer kan onthouden ondertussen begint vooral de jongere generatie te fluisteren dat het misschien toch tijd is voor haar om te stoppen. Iets wat Catherina zichzelf niet kan voorstellen theater is haar leven.

De andere kant van het boek wordt gevuld door dochter Laura die niets met het theater te maken wil hebben. Zij wil het liefste een normaal familie leven met een baan en een tevreden dochter. Haar leven staat in het teken van haar dochter het leven geven wat ze zelf niet had gehad door haar moeder. Zij voelde zich niet gezien en gehoord doordat haar moeder altijd zo aanwezig was. Dit wilde ze kosten wat het kost voorkomen. Dochter Puck voelt zich hierdoor juist altijd te beschermd door haar moeder. Ze kan nooit iets zelf doen. Uiteindelijk zien we hoe de onderlinge relaties van deze drie generaties ontwikkelen.

De schijfstijl van het boek is prettig en leest lekker vlot. Het onderwerp klinkt zwaar maar zo voelt het gelukkig helemaal niet. Tevens is het heel herkenbaar zelf is mijn oma ook overleden aan dementie en de dingen die gebeuren in het boek zijn hierdoor heel herkenbaar. Ook de wisseling vanuit het perspectief van Catherina en Laura leest erg prettig. Zo komen we over beide vrouwen meer te weten en krijgen we ook informatie over de band die zij onderling hebben. Ook zie je de verschillen tussen moeder en dochter duidelijk en de reden van de moeizame band die zij hebben. Wat ik jammer vind is dat we nooit lezen vanuit het perspectief van Puck zij speelt ook een grote rol in het boek en ik zou graag ook wat meer van haar kant van het verhaal willen zien.

Ik geef het boek 4 sterren omdat het boek mij positief verrast heeft. Het zou geen boek zijn geweest wat ik zo zou hebben opgepakt omdat het niet in lijn ligt met de boeken die ik normaal graag lees. Ik zou dit boek ook aanraden aan iedereen die graag romans leest.

Meer recensies van Daphne