Het is nooit te laat om iets te veranderen

Daphne 23 augustus 2019
Iets om voor te leven is een boek dat je vanaf het eerste moment meeneemt in het leven van Andrew. Een man die een eenzaam bestaan leidt in Londen. Het boek laat je op een zeer realistische manier zien hoe eenzaam het leven kan zijn. Maar ook hoe mooi het leven juist op andere moment kan zijn. En zoals de titel zegt het is nooit te laat om iets te vinden om voor te leven toch?

Het boek beschrijft het leven van Andrew een man van in de veertig die alleen woon in zijn flat in Londen. Tenminste alleen al zijn collega’s denken dat hij een gelukkig leven leidt met de liefde van zijn leven Diane en hun twee kinderen. Maar dit leven is voortgekomen uit een snelle leugen tijdens het sollicatie gesprek voor deze functie. Het was op dat moment gewoon een leugentje om best wil alleen het is uitgegroeit tot veel meer. Een mooie manier om te ontsnappen aan zijn dagelijkse leven tot Peggy bij hem op de afdeling komt werken. Andrew werkt voor de gemeente en houdt zich bezig met regelen van huiszoekingen van mensen die zijn overleden en op het eerste gezicht geen nabestaande meer hebben. Zijn taak is om gedurende deze huiszoekingen informatie op te zoeken van eventuele nabestaanden en deze te contacteren over het overleiden van deze persoon. Gedurende het verhaal maken we kennis met Peggy de nieuwe collega van Andrew die met hem mee gaat op de huiszoekingen. Tijdens deze huiszoekingen zie je langszaam een verandering in de relatie tussen deze twee karakters.

De auteur heeft een zeer prettige manier van schrijven waardoor je snel en op een prettig tempo wordt meegenomen in het verhaal. De hoofdstukken zijn allemaal relatief kort wat voor mij het leesplezier vergroot. Het boek is vanuit het aspect van Andrew beschreven waardoor je iedere stap met hem mee maakt. Hierdoor leeft helemaal mee met zijn angsten en gevoelens. Waardoor je echt mee gaat leven met Andrew en later ook Peggy. Het karakter van zowel Andrew als Peggy is erg mooi opgebouwd en omschreven. Andrew wordt neergezet als een complex karakter die een mooie groei maakt in het boek. Het laatste stuk van het boek beginnen alle puzzelstukjes van het boek op zijn plaats te vallen. Dit stuk was zo mooi en intens beschreven dat ik dit hele stuk heb gelezen met een brok in mijn keel. Richard Roper brengt op deze manier het plot heel mooie manier samenbrengt echt knap schrijfwerk.

Als beoordeling geef ik dit boek 4 /5 sterren omdat ik het een prachtig boek vond dat op een mooie maar ook zeer realistische manier laat zien hoe eenzaam het leven kan zijn. Dit was het eerste keer dat ik een boek heb gelezen van deze schrijver maar ik weet zeker dat ik er in de toekomst nog meer ga lezen. Dit boek is echt een aanrader want iedereen zou dit boek moeten lezen over een onderwerp wat in deze maatschappij zo actueel is.

Meer recensies van Daphne