Een spannende zoektocht naar het verleden

Daphne 09 januari 2022
Het bluebird geheim is het eerste boek wat in van Sharon Cameron las. Maar voor mij zeker niet de laatste omdat ik het een erg prettig leeservaring vond. Het boek wisselt prettig tussen tijdlijnen wat het boek spannend en vlot laat verlopen. Verder wisselt het boek ook van locatie het ene deel speelt zich af in Duitsland en het andere in Amerika.

Inge groeit op in Nazi Duitsland waar ze bij de bond van Duitse meisjes zit. Haar vader is dokter in een concentratiekamp. De familie van Inge zijn trouwe volgers van Hitler want wat hij doet is goed. Hij maakt de wereld beter. Voor Inge is haar vader dan ook een held want hij werkt om als dokter om mensen beter te maken. Tenminste dat is wat ze denkt. Tot de oorlog voorbij is en ze er achter komt wat er eigenlijk gebeurde in die kampen.

In het verhaal volgen we Eva Gerst die samen met haar vriendin Birgit vanuit Duitsland naar Amerika vlucht na WOII. Het boek gaat op en neer tussen Eva in Amerika na de oorlog en Inge in Duitsland voor en tijdens de oorlog. In het boek gaat Eva opzoek naar haar vader. Ze heeft maar een doel en dat is wraak nemen op haar vader maar gaat dat wel lukken en is dat wel zo gemakkelijk als gedacht?

Ik had verwacht dat het boek meer over de geschiedenis en over het bluebird project zou gaan maar dit was niet het geval. Het boek richt zich voornamelijk op Eva en de zoektocht naar haar vader. Er wordt in het boek eigenlijk niets los gelaten over dit project er komen wel wat Amerikanen en Russen in voor maar dit is echt minimaal. Ik vond dit niet storend omdat het boek wel prettig leest en wel spannend blijft. Verder vond ik het erg interessant om een boek te lezen wat zich na de oorlog afspeelt.

De schrijfstijl van dit boek vind ik erg prettig. Het is gemakkelijk geschreven met lekker korte hoofdstukken. Tevens eindigen veel hoofdstukken zo dat je door wil blijven lezen. Daarbij wisselt het boek tussen twee tijdlijnen en personages. Er wordt gewisseld tussen hoofdstukken en omdat ieder hoofdstuk een datum aangeeft is het meteen duidelijk waar en met wie je te maken hebt. In het begin heeft het boek meer een thriller dan een roman gevoel maar halverwege het boek veranderd dit wel. Ik vond dit niet storend maar het begin van het boek verloopt hierdoor wel wat vlotter dan de tweede helft.

Conclusie ik geeft dit boek 4 sterren omdat het prettig leest en ik het zou aanraden aan mensen die graag eens een ander oorlogsboek lezen. Omdat het zich grotendeels na de oorlog afspeelt krijg je een heel ander beeld van de oorlog dan bij de meeste boeken. Ook laat het boek hierdoor een onderbelicht stukje geschiedenis zien.

Meer recensies van Daphne