Prima los te lezen van de rest van de serie

Daphne 16 augustus 2022
Stikdonker is het derde boek in de reeks van Kim Faber en Janni Pedersen en mijn eerste kennismaking met deze twee schrijvers en dus ook de hoofdpersonages.

In stikdonker keren Juncker en Signe beide bij de afdeling zware criminaliteit om samen aan de slag te gaan een moordenaar te pakken. Dit hebben ze in eerdere boeken van de serie ook gedaan maar deze heb ik niet gelezen. Na het lezen van dit boek zou ik ze waarschijnlijk wel oppakken omdat de boeken erg prettig lezen.

Ik vind dat het boek wat traag op gang komt en het daardoor ook wat lang duurt voordat je echt in het verhaal komt. Het boek begint met een demonstratie die uit de hand loopt en waarbij een demonstrant vermoord wordt. Signe gaat aan de slag om deze moordenaar op de pakken en hier is ze het grootste gedeelte van het begin van het boek mee bezig. Echter wordt er tijdens het onderzoek nog een lijk gevonden en hier gaat Juncker mee aan de slag. De twee onderzoeken komen samen en dit betekend ook dat Signe en Juncker weer samen gaan werken. Ze gaan samen aan de slag om deze moordenaar te vinden is er een verband tussen beide onderzoeken? Of is het toeval?

De schrijfstijl van het boek is erg prettig het boek is opgedeeld is dagen. Hierdoor zie je eerst de datum en vervolgens een aantal hoofdstukken die zich op die dag afspelen. De hoofdstukken zijn allemaal lekker kort waardoor er tempo in het boek blijft. Verder wissel je per hoofdstuk vaak van perspectief en dit maakt het lezen lekker vlot. Verder gebruiken de schrijvers geen lange zinnen of ingewikkelde uitleg.

Zoals ik hierboven al aangaf was dit mijn eerste kennismaking ondanks dat het boek een derde in de serie is. Gelukkig merk je tijdens het lezen helemaal niet dat het boek onderdeel is van een serie en is het prima los te lezen. De personages worden opnieuw kort geïntroduceerd aan de lezer. Hierdoor heb je meteen een goed beeld van iedereen verder wordt er niet veel verwezen naar vorige boeken waardoor je daar ook niets aan mist.

Ik geeft dit boek 3 sterren omdat ik het erg prettig vind lezen maar ik had er meer van verwacht. Het mysterie is leuk en je bent echt wel aan het zoeken naar de juiste dader maar ik vond ook dat er veel ‘opvul’ in het boek zat. Daarmee bedoel ik dat er veel aandacht werd gegeven aan bepaalde zaken die niet echt relevant waren waardoor het verhaal voor mij wat te traag op gang kwam. Tevens blijf ik na het lezen nog met een aantal vragen zitten omdat er veel zaken zijn aangestipt die niet zijn afgerond dit vind ik zelf erg jammer. Omdat ik niet het idee heb dat dit in een eventueel vervolg wel zou worden afgerond.

Meer recensies van Daphne