De zilverweg is een boek van Stina Jackson dat zich afspeelt in Zweden. Het is een debuut thriller met vele prijzen waardoor het hoge verwachtingen schept. Het boek bestaat uit twee verhaallijnen aan de ene kant Lelle de vader die zijn dochter kwijt is en aan de andere kant Maja die nieuw is in het dorp.

Het boek gaat over een vader en zijn zoektocht naar zijn dochter. Het is drie jaar geleden dat Lelle zijn dochter Lina in de ochtend afzetten op de bushalte. Hierna is ze niet meer gezien. Niemand weet wat er gebeurt is en de politie heeft een onderzoek opgezet. Maar aangezien er de afgelopen drie jaar geen aanwijzingen zijn gevonden over wat er is gebeurt met Lina is er niet veel wat de politie kan doen. Lelle is echter nooit gestopt met zoeken naar zijn dochter. Zodra het zomer wordt besteed hij al zijn tijd aan rond rijden over de zilverweg. De hoofdweg waaraan zijn dochter is verdwenen. Hij zal niet rusten voordat hij het gehele gebeid waar zijn dochter kan zijn heeft uitgekamd. Op zijn studeerkamer houdt hij een kaart bij met daarin het gebied wat hij al doorzocht heeft. Ondertussen verdenkt Lelle iedereen van het ontvoeren van zijn dochter hierdoor lijdt hij een erg eenzaam leven.

Meja is het nieuwe meisje in het dorp. Haar moeder heeft via internet een nieuwe vriend ontmoet en is naar het noorden van Zweden verhuist om met hem te gaan samenwonen. De moeder van Meja zit aan zware medicatie en is labiel. Meja heeft haar hele leven al moeten zorgen voor haar moeder in plaats van andersom. Hierdoor wil Meja niets liever dan uit huis. Op een dag ontmoet ze Carl-Johan en zijn broers bij een meertje. Meja wordt verliefd en als ze bij Carl-Johan kan gaan wonen is haar keuze snel gemaakt.

Op een van de nachtelijke zoektochten van Lelle verdwijnt er weer een meisje. Qua uiterlijk lijkt ze op zijn dochter hierdoor ziet Lelle meteen een verband. Hierdoor krijgt Lelle nieuwe energie. Kan Lelle zijn dochter vinden? Kan Lelle ervoor zorgen dat de dader niet nogmaals toeslaat? En kan Meja een nieuw leven opbouwen bij haar nieuwe gezin?

Ik vond het boek prettig geschreven. Het tempo is vlot en het taalgebruik eenvoudig. Ik vond de Zweedse namen even wennen maar na een paar pagina’s zit je er helemaal in. Het verhaal is niet geschreven in hoofdstukken wat ik wel jammer vind omdat ik hoofdstukken altijd erg prettig lezen vind. De twee verhaallijnen lopen het gehele boek door elkaar en worden van elkaar gescheiden met een punt midden in de pagina. Hierdoor is het wel heel duidelijk over wie je op dat moment leest. Verder heeft het boek twee delen die voor mij niet echt iets toevoegen. De hoofdpersonen Lelle en Meja zijn beide erg goed neergezet.

Ik geef dit boek 4 sterren omdat het een goed boek was gedurende het boek was het vrij duidelijk hoe het zou eindigen. Hierdoor werd het een beetje voorspelbaar maar nog steeds vond ik het een leuk boek.

Reacties op: Een wanhopige zoektocht

De zilverweg - Stina Jackson