Een mogelijk beeld van de mysteriuze verdwijning van Agatha Christie

Daphne 09 april 2023
De affaire van Christie geeft een mogelijk beeld van de mysterieuze verdwijning van Agatha Christie in 1926. Agatha verdween in deze tijd 11 dagen van de radar en dit boek speelt daar op een leuke manier op in door het verhaal neer zetten vertelt vanuit de minnares van haar toenmalige man Archie Christie.

Het boek is duidelijk geschreven als een roman in plaats van een thriller. Het boek bouwt zich langzaam op en geeft stukje bij beetje een mogelijk beeld van de verdwijning van Agatha. De verdwijning staat centraal in het boek maar omdat het vertelt wordt vanuit het oogpunt van Nan de minnares van Archie krijgen we juist veel van haar kant van het verhaal te zien. Dit vind ik een leuke invalshoek maar op sommige punten vond ik het ook lastig in het verhaal om Nan de gedachten van andere personages invult. We leren de personages dus voornamelijk door Nan kennen en niet altijd door henzelf. Hierdoor blijft Agatha zelf vrij mysterieus en kan de lezer zelf invullen wat Agatha er van vond.

Het boek bouwt prima op in spanningsniveau maar zorgt er niet voor dat ik op het puntje van mijn stoel zit tijdens het lezen maar wel dat je door wil blijven lezen. Het boek start ook diverse verhaallijnen die voor mij niet nodig waren geweest en dit het dus ook voor mij niet tot een beter verhaal maken. Sommige verhaallijnen voelen alsof ze worden gestart om het einde te kunnen verklaren in plaatst van dat ze echt een functie hadden. Verder zijn de hoofdstukken lekker kort en is de schrijfstijl vlot. Wel zaten er een aantal woorden en zinnen in die voor mij lastig te begrijpen waren. Ik begreep later dat het boek een Vlaamse vertaling is dus dat het waarschijnlijk meer met de vertaling te maken heeft dan met de schrijfstijl.

De schrijfster zorgt dat je vanuit verschillende perspectieven maar ook flashbacks langzaam een beter beeld krijgt van wat er in die tijd is gebeurt. Zoals ik hierboven al aangaf wordt het voornamelijk vertelt vanuit het oogpunt van Nan en krijgen we juist veel van haar verleden te zien. In het boek worden deze hoofdstukken duidelijk onderscheiden van de rest waardoor je meteen weet dat je in een flashback stuk gaat lezen. Deze hoofdstukken hebben echt een meerwaarde aan het boek en zorgen er voor mij voor dat het boek interssant bleef.

Ik geeft dit boek 3 sterren omdat ik het een prettig boek vond om te lezen maar ik zou het niet nog eens lezen. Het boekt geeft een leuke draai aan wat er mogelijk gebeurt kan zijn met Agatha tijdens haar verdwijning van 11 dagen maar voor mij komt het geheel toch niet geloofwaardig over. Omdat ik verwacht dat haar verdwijning niet zo spectaculair was dan het boek doet voorkomen. Maar dat was ook niet mijn verwachting want anders had de schijfster wel een non fictie boek geschreven. Echter vond ik wel dat sommige verklaringen later in het boek wat ver gezocht waren. Omdat ik het boek prettig vond om te lezen zou ik zeker nog eens een boek van Nina oppakken.

Meer recensies van Daphne