Is liefde sterker dan wraak?

Daphne 05 oktober 2020
‘Waar de wolken eindigen’ is de nieuwste thriller van Jerrad Hoff. Dit boek is meteen herkenbaar als een boek van Jerrad die echt een eigen schrijfstijl heeft. Waar veel schrijvers kiezen voor actie in een boek, kiest Jerrad voor de harde kant van de wereld met daarin diverse vormen van geweld en misbruik. Tevens is de hoofdrol van dit boek opnieuw voor een sterke vrouw met een gruwelijk verleden.

‘Waar de wolken eindigen’ gaat over Roma, een jonge steenrijke vrouw. Roma gaat naar Hollywood om daar de filmindustrie te veranderen. Ze koopt een belangrijk bedrijf en wil vanuit daar de gehele filmindustrie veranderen. Aangezien Roma een van de rijkste vrouwen ter wereld is, speelt geld voor haar geen enkele rol. Roma is echter uit op wraak en zal alles doen om haar plan uit te voeren. Tot ze op een dag iemand ontmoet die onbewust haar plan dwarsboomt. Zal Roma kiezen voor de liefde, of zal ze toch haar plan doorzetten en wraak nemen?

In het boek komen veel personages voorbij. Hierdoor was het voor mij in het begin lastig om te bepalen wie ook alweer wie was. Gedurende het boek kom je er achter dat al deze karakters maar een kleine rol spelen en de hoofdrol echt is weggelegd voor Roma. Zo komen we langzaam steeds meer te weten over haar en leren we haar verleden stukje bij beetje beter kennen. Zo kom je er uiteindelijk ook achter wat haar doel is in Hollywood. Na alles wat Roma al heeft meegemaakt, gun je haar geluk in het leven. Als ze verliefd wordt, zien we haar veranderen. Maar is de liefde genoeg? Jerrad krijgt het iedere keer voor elkaar dat je gaat geven om een personage, ook al is dit personage op het eerste gezicht geen ‘’goed’’ persoon. Iedere keer hoop je op een happy end. Gaat het deze keer wel gebeuren?

Wie al eerder een boek van Jerrad las, weet dat hij een voorkeur heeft voor harde scenes. Jerrad zal de waarheid niet verbloemen en dat doet hij in dit boek opnieuw niet. Misbruik en geweld komen aanbod en hierin gaat Jerrad ver om de lezer mee te nemen in de ervaring. Het boek bevat ook een aantal seksscenes waarbij ‘Fifty Shades of Grey’ niets is. Ook in de geweldscenes gaat Jerrad ver, waardoor je af en toe echt heftige stukken leest. Maar voor mij is dit juist een van de beste dingen aan de schrijfstijl van Jerrad. Hij maakt niet mooi wat niet mooi is. De scenes die gaan over de verliefdheid van Roma zet hij juist ontzettend mooi neer. Hierdoor ontstaat er een duidelijk contrast.

De schrijfwijze in dit boek is het zelfde als de eerdere boeken die ik van Jerrad las. Ik vind de schrijfstijl erg prettig omdat het snel leest en de hoofdstukken over het algemeen kort zijn. In dit boek zijn de hoofdstukken wel wat langer, maar doordat de hoofdstukken steeds van locatie veranderen, voelt dit niet zo. Daarbij wordt de spanning tijdens het boek goed opgebouwd en vastgehouden. Je bent nieuwsgierig naar wat er hierna gaat gebeuren.

Conclusie: ik geef dit boek 4 sterren omdat het opnieuw een goede thriller is. Verder is het boek ook erg actueel met de diverse vormen van misbruik die erin voor komen. Vooral het seksueel misbruik in de filmwereld waarin het boek zich afspeelt, kan door de #Metoo beweging niet meer weggedacht worden. Dit boek is voor iedereen die van thrillers houdt en niet afkerig is van heftige scenes.

Meer recensies van Daphne