Fantastisch begin in magische werelden

Daphne 30 mei 2020
De ijzige verloofde is het eerste deel van de serie spiegelpassante. De vergelijken die vooraf al veel werden gemaakt is dat het lijkt op Harry Potter. Zelf ben ik groot fan van de Harry Potter serie en hierdoor had ik erg hoge verwachtingen van het boek. Gelukkig kan dit boek de verwachtingen zeker waar maken!

Het boek speelt zich af in een toekomstige fantasie wereld waarbij de oude wereld. De wereld zoals wij hem kennen uit elkaar is gespat en hierdoor zijn er allemaal verschillende stukken aarde ontstaan. Deze stukken worden arken genoemd. Op deze arken leven verschillende mensen de eerste ark die we bezoeken heet Anima. Op Anima hebben alle voorwerpen een zielen dit betekent dat bepaalde mensen ze kunnen lezen en hierdoor het verleden kunnen achterhalen. Mensen die dit kunnen worden lezers genoemd.

Op Anima woont Ophelia met haar familie. De hele ark wordt alleen bewoont door haar familie. Ophelia is een onhandig en bijzonder meisje. Ze is namelijk niet geïnteresseerd in meisje dingen en is het liefst de hele dag in het museum bezig. Ophelia is een lezeres en kan hierdoor voorwerpen en het verleden lezen. Buiten dat ze lezeres is kan ze ook nog door spiegelsreizen iets wat niet veel mensen kunnen. Doordat ze zich zo graag bezig houdt met het verleden is ze ook een beetje een buitenbeentje. Ze wil niet trouwen en heeft behulp van haar oudoom al twee kandidaten kunnen afwijzen maar nu moet ze er helaas aan geloven. Als ze niet met haar nieuwe huwelijkskandidaat trouwt dan wordt ze verbannen van haar familie en haar ark.

Als Ophelia hoort met wie ze moet trouwen blijkt dat ze wordt uitgehuwelijkt aan Thorn van een andere ark, namelijk de Pool. Ophelia is net zoals bijna al haar familie leden nog nooit op een andere ark geweest want er wordt bijna niet gereisd tussen de verschillende arken. Dit betekent dat ze voorgoed afscheid moet nemen van haar familie als ze vertrekt naar de Pool, de ark waar haar verloofde vandaan komt. De enige die mee gaat is haar peettante zij zal Ophelia begeleiden tot ze getrouwd is. Ophelia reist samen met haar peettante, Thorn en zijn gezelschap naar de Pool. De Pool is een ijzige ark waar het grootste gedeelte van het jaar alles donker en koud is alleen in de zomer komt de temperatuur boven nul uit. Op de Pool leven diverse families, clans genoemd. Deze clans strijden allemaal om macht op de Pool. Thorn is een belangrijk lid van het hof op de Pool en behoort tot de draken clan. Aan het begin van hun reis geeft Thorn aan dat Ophelia niemand kan vertrouwen behalve hij en zijn tante. Snel komt Ophelia er achter dat dit echt zo is en ze raakt verwikkelt in een politiek spel waarin zij een belangrijke rol zal spelen.

Ik vind de schrijfstijl in het boek erg prettig het zijn vlotte hoofdstukken met eenvoudig taalgebruik. Verder zet het boek de wereld op een goede manier ik kan me eenvoudig een voorstelling maken van hoe de dingen eruit zien zonder dat het verhaal te veel in detail gaat over de wereld. Ook vind ik het erg leuk dat de mensen van de Pool een ander accent hebben en dat dit ook duidelijk op te maken is uit de woorden die zij gebruiken.

Ik stel me de wereld voor zoals de werelden er uit zien in de droomvlucht van de Efteling. Allemaal zwevende stukken aarde waarop verschillende mensen wonen. En dit maakt het boek voor mij ook echt magisch zonder dat het een vaag boek wordt. Ik vind zelf dat je het boek niet echt met Harry Potter kunt vergelijken omdat het echt wel heel anders is met een heel ander type verhaal. Zelf kan ik dit boek niet echt vergelijken met een boek wat ik eerder heb gelezen. Maar ik denk wel dat het boek fans van boeken als Harry potter, Alice in wonderland of andere fantasie kan aanspreken. Van mij krijgt die boek dan ook 5 sterren omdat het echt goed in elkaar zit verder kijk ik zelf erg uit naar de vervolg delen.

Meer recensies van Daphne