Meeslepende familiekroniek van vijftig jaar leven in Vietnam

30 september 2020
Ik was erg benieuwd naar ‘De bergen zingen’ vooral vanuit het oogpunt van kennisvergaring. Ik wist bijna niets over Vietnam. Alleen dat het ooit Frans was en dat de Amerikanen er de Vietnam-oorlog uitvochten in hun strijd tegen het communisme en dit alleen vanuit een Westers perspectief.
Deze roman vertelt de geschiedenis van een familie die vele dieptepunten in de Vietnamese geschiedenis overleeft. De jonge Huong Tran groeit op tijdens de oorlog. Haar vader en ooms vechten tegen het Amerikaanse leger. Haar moeder vertrekt om haar vader te zoeken en laat Huong achter bij haar moeder. Het leven is zwaar en oma doet aan alle kanten haar best om het leven van Huong te vergemakkelijken. Om Huong wat afleiding te bieden vertelt haar oma haar het verhaal van hun familie, omdat “als onze verhalen blijven voortbestaan, zullen we nooit sterven ook al zijn onze lichamen niet meer op aarde”.
De hoofdstukken wisselen elkaar af (dan het levensverhaal van oma, dan het heden (wat in het boek de jaren 70 is)) en neem ons mee door 50 jaar Vietnam-geschiedenis. Huong hoort over de diverse machten die Vietnam overheersten, achtereenvolgens de Fransen, de Japanners, en vervolgens de Amerikaanse invasie met daartussenin de nodige rampen zoals vreselijke hongersnood, landonteigening en communistische indoctrinatie.
De openingsscène schudt je gelijk wakker en wekt je interesse: het verhaal begint tijdens een bombardement waarbij Huong en haar oma moeten schuilen in een schuilput. Vanaf dat moment laat het boek je niet meer los en dit komt wellicht ook door de sterkte verhaallijn die eenvoudig beschreven is.
Ik reisde in gedachten mee met oma Dieu Lan, die nadat ze met haar kinderen moet vluchten van de boerderij in het Noorden waar ze is opgegroeid, haast onmenselijke offers maakt om te overleven. De kracht en overlevingsdrang van die vrouw is iets wat me uit het boek zeker zal bijblijven, maar eigenlijk is die kracht aanwezig bij alle vrouwen in het boek.
Alle karakters zijn getekend door de oorlog, al uit dat zich bij iedereen op een andere manier. “Die avond .... besefte ik dat oorlog iets gruwelijks was. Als degenen die erdoor werden getroffen niet omkwamen, verloren ze een stukje van hun ziel, zodat ze nooit meer een compleet mens konden worden”.
Het boek wordt doorspekt met Vietnamese uitdrukkingen, die vertaald worden, en het boek dat echte Oosterse gevoel meegeeft. Ook de beschrijvingen van landschappen bijv zijn op zijn minst zangerig te noemen en vervelen geen moment.
De schrijfster groeide op tijdens de Vietnam-oorlog. Ze werkte als straatverkoper en rijstboerin, tot ze een beurs won om in Australië te gaan studeren. Ze schreef acht boeken in het Vietnamees. Dit boek is vertaald uit het Engels en is het eerste boek dat ze in die taal schreef.
Al met al geef ik dit boek 4 1/2 ster en raad ik dit boek van harte aan. Het is nl niet alleen een familiekroniek, maar ook een historische roman, een oorlogsboek, een feministische roman. Er zit van alles in en daarmee geschikt voor iedere lezer.
Hartelijk dank aan Uitgeverij Signatuur en Standaard Uitgeverij voor de kans om dit boek te lezen en te recenseren.

Meer recensies van