Prima boek waarin je steun kan vinden

debibvanlouise 17 april 2024
'Stille denker' is een boek dat me persoonlijk geraakt heeft en me nog lang zal bijblijven. Je voelt je minder alleen met je eigen gedachten.

Korte inhoud
De vijftienjarige Maya is een vrolijke en sociale meid. Ze past vaak op de drie kinderen van de familie Vandevel. Tijdens de herfstvakantie gaat Maya mee met het gezin naar hun vakantiehuisje in Finland. Ron en Sari Vandevel moeten een congres bijwonen voor hun bedrijf. Ondertussen amuseert Maya zich prima met Lisa, Robbert en Chloé, maar plots gebeuren er vreemde dingen in huis en het onbewoonbare vissershuisje in de tuin. Verdwenen appels, voetstappen op de vloer… Maya vermoedt dat iemand hen in de gaten houdt. Wat is er aan de hand?

Oordeel
‘Stille denker’ gaat over de jonge Maya die al heel wat heeft meegemaakt en daardoor best volwassen is voor haar leeftijd. Ze is een goede babysit voor de kinderen van de familie Vandevel, ze voelt de kinderen prima aan. Het verhaal start op het moment dat Maya de vraag krijgt om mee te gaan naar Finland. De rest van het boek verloopt chronologisch. Beyers heeft gekozen voor korte hoofdstukken met een nauwkeurige plaats- en tijdsaanduiding. Boven elk hoofdstuk staat er ook een titeltje dat de daaropvolgende tekst bondig samenvat. Daardoor weten we altijd prima waar en wanneer we ons in het verhaal bevinden.

We lezen het verhaal hoofdzakelijk vanuit het perspectief van Maya. Daardoor leren we haar ook het best kennen. Maya weet van aanpakken. Ze is betrouwbaar, creatief en empathisch. Voor het gezin Vandevel is ze een deel van de familie. Ondanks dat Maya volwassen is voor haar leeftijd, typeren de dagdromen haar die in het cursief gedrukt zijn. Uit die alinea’s blijkt dat ze nog erg jong is en veel fantasie heeft. Ze staan wat haaks op haar volwassen houding en halen een beetje de vaart uit het verhaal.

Maya leert in Finland Tygo kennen, een jongen die in eerste instantie teruggetrokken is en zo zijn eigen redenen heeft om in het land te vertoeven. Tygo heeft een totaal ander karakter dan Maya. Hij heeft last van faalangst, denkt vaak diep na en houdt niet van drukte. Ook is hij erg wijs voor zijn leeftijd en doet hij accurate uitspraken over het klimaat en de toekomst. De sterkte van dit boek schuilt in de vormgeving van de twee hoofdpersonages. Omdat ze twee verschillende persoonlijkheden zijn, is de kans groot dat veel lezers zich in een van hen (of allebei) zullen herkennen.

Beyers zorgt ervoor dat die identificatie nog gemakkelijker gaat door haar heldere en eenvoudige schrijfstijl. Misschien is de stijl net iets te gemakkelijk voor een young adult boek, maar dat stoort niet. In de WhatsApp-gesprekken gebruikt Beyers de typische chattaal onder jongeren, zo sluit het verhaal nog meer aan bij hun leefwereld. Wat heel bijzonder is in dit boek, is het gebruik van QR-codes. Als je die scant, krijg je videoclips te zien van bepaalde scènes uit het verhaal. Die zijn mooi vormgegeven en de rollen van Maya en Tygo worden prima vertolkt door respectievelijk Louise Van der Auwera en Cédric Galle. De codes hoeven waarschijnlijk niet voor fanatieke lezers, omdat ze dreigen je eigen verbeeldingskracht te verstoren. Voor mensen die niet vaak lezen zijn ze een goede oplossing, want Beyers maakt op die manier een mooi bruggetje naar de digitale wereld.

Ten slotte is er een nawoord van jeugdpsychologe Katrien Dewippe. Zij gaat dieper in op de karaktereigenschappen van Maya en Tygo. Het is heel interessant om al hun kenmerken nog eens op een rijtje te zien. Opnieuw voel je je begrepen als lezer. De boodschap die hier meegegeven wordt, geldt voor jong en oud: “Ik ben helemaal oké. Ik mag mezelf graag zien om wie ik ben.”

Conclusie
4 sterren
‘Stille denker’ is een prima boek voor tieners die niet vaak lezen, maar ook voor de gevorderde lezers. Je voelt je gesteund door de geloofwaardig vormgegeven personages en beseft dat er nog hoop is als je je eens wat minder voelt.

Meer recensies van debibvanlouise