Een geslaagd debuut

deleesfanaat 07 mei 2024
In dit boek maken we kennis met Oskar. Een man die bezeten is door cijfers en daarom ook statisticus is bij Statbel. Zijn leven is helemaal beheerst door cijfers. Ze zitten steeds in zijn hoofd. Op jonge leeftijd is Oskar zijn ouders verloren en ook dit neemt hij zijn hele leven mee. Op een gegeven moment beslist hij om het leven te ontvluchten richting Vlieland. Oskar moet vluchten voor het noodlot. In Vlieland probeert hij zelf de dood te ontlopen. Hij mag niet door de dood gevonden worden. In Vlieland botst Oskar op Iwan, een taxidermist. Hij leert Oskar wat loslaten is.

Frederik Hautain heeft met dit boek zijn debuut in de romanwereld te pakken. Wat mij betreft mogen er nog meer romans volgen. Het boek heeft me niet losgelaten. Het verhaal is op een zeer aangrijpende manier geschreven. De beschrijvingen van de emoties zuigen je helemaal in het verhaal. De settings zijn ook knap uitgebouwd waardoor je nog dieper in het verhaal kan duiken. Je waant je soms zelf in Vlieland. Hautain kiest niet voor complex uitgebouwde zinnen maar mooie, eenvoudige zinnen Die maken het boek vlot leesbaar en dat terwijl het thema toch een zekere zwaarte heeft. Dat de schrijver ook scenarist is merk je aan de goede opbouw van het verhaal. Het boek is opgesplitst in 3 delen die elk perfect op elkaar volgen. "Hij komt terug" is een boek dat je doet nadenken en dat blijft plakken. Ik kijk al uit naar het volgend boek van deze schrijver.

Meer recensies van deleesfanaat