Een ijzersterk vervolg

Demi Schoonenberg 07 januari 2020 Hebban Recensent
Het is heel lastig om een tweede deel net zo goed of zelfs beter te laten zijn dan het eerste deel, vooral als die al zo goed werd ontvangen. Hoe kun je als auteur de torenhoge verwachtingen waar maken? Nou, zo dus.

Spoilers voor deel 1!

A Heart so Fierce and Broken maakt verscheidene risico's. Zo keren Harper en Rhen niet meer terug als perspectieven, maar krijgen we nu het perspectief van Grey en Lia Mara. Laatstgenoemde is de dochter van de ijskoude koningin Karis Luan, maar ze is heel anders dan haar moeder. Ze is zachtaardig en houdt van boeken, en dat is de reden waarom haar moeder haar meedogenloze zusje tot troonopvolgster heeft benoemd. Door een samenloop van omstandigheden vinden Grey en Lia Mara elkaar.

Grey, zoals we op het einde van deel 1 zagen, heeft magie en blijkt de oudere broer van Rhen te zijn. Daardoor is hij de rechtmatige koning van Emberfall, maar hij ontvlucht zijn lot om Rhen te sparen. Bovendien heeft hij geen enkele motivatie om koning te worden. Helaas kan hij niet voor altijd vluchten en wordt hij gevangengenomen.

Het is heel knap hoe snel Kemmerer de lezer ervan weet te overtuigen dat deze nieuwe perspectieven net zo interessant en leuk zijn om te volgen als die van Rhen en Harper waren in deel 1. Je mist deze laatste twee perspectieven niet eens meer - sowieso was Grey al in deel 1 mijn favoriete personage en had ik niet veel met Rhen op. In deel 2 veranderen personages enorm en worden vriendschappen verbroken terwijl andere juist worden aangegaan. Je verveelt je eenvoudig weg nooit met dit boek en op een gegeven moment kan je het boek echt niet meer wegleggen.

De motivaties van de personages worden goed uitgewerkt en vloeien heel natuurlijk over uit de gebeurtenissen in dit boek. Je snapt waarom personages bepaalde keuzes maken - en daarnaast is Kemmerer niet bang om sommige geliefde personages in een kwaad daglicht te zetten, waardoor je als lezer afstand van hen begint te nemen. Het is heel knap dat je zulke stappen durft te nemen als auteur - en dat maakt dit boek des te spannender en leuker op.

A Heart so Fierce and Broken is een ijzersterk vervolg met verrassende wendingen en personages die blijven boeien. Het is spannend, heeft belangrijke thema's en heeft een cliffhanger die weer veel belooft voor het volgende deel. Ik kan niet wachten om te zien wat Kemmerer dan in petto heeft voor de lezer.

Meer recensies van Demi Schoonenberg