een soort van recensie ofzo: Baas van de Wereld (9+)

de.sebastiaan 03 oktober 2020
En mijn @pieterkoolwijk queeste gaat verder. Dit keer lees ik niet alleen maar heb ik een piepklein leesclubje. Samen met @jufannesophie lees ik ‘Baas van de Wereld’ en we hebben het er ook al over gehad. Altijd weer grappig om te merken dat iedereen zo een verhaal op een andere manier leest.

Ivo is een bijdehante jongen maar op het moment gaat het niet zo lekker. Gedoe op school betekend gedoe thuis. Gedoe thuis betekend gedoe op school. Mila is een vriendin van hem. Die heeft ook gedoe en dan komen ze de Baas van de Wereld tegen. Een zwerver die van alles beweerd. Kunnen Ivo en Mila hem geloven? Het belooft in ieder geval een knetterend avontuur te worden.

‘Baas van de Wereld’ is classic Pieter! Heerlijk vlot geschreven met diepte. En dit is echt een verhaal dat ooit geschreven moest worden en Pieter is diegene die dat het beste kan. In een wereld waarin je dat al niet was makkelijk een pessimist kunt worden. Baas heeft de goede bedoelingen maar ziet continu de nare kant van de wereld. Langzaam is hij wat pessimistisch geworden.

Ivo is een te gek joch maar Mila is voor mij degene die het verhaal helemaal maakt. Een gelaagd karakter waarin ik me als volwassene ook enorm in kan herkennen. Mila zit volgens mij in een flinke depressie. Ze kent haar moeder niet en alle ellende die haar bereikt via het scherm maakt het nog een tandje erger. Dat herken ik waanzinnig. Ik moet absoluut niet te lang naar het nieuws kijken of in de commentsecties gaan lezen op het internet. Dit kan mij behoorlijk neerslachtig maken. Ik vraag me af welke gemoedstoestand ervoor heeft gezorgd dat Pieter dit boek is gaan schrijven.

‘Baas van de Wereld’ is spannend, grappig, fantasierijk maar bovenal praatvoer. Hoe is de wereld er aan toe? Wat zie jij zoal? Wordt jij depressief van het nieuws? Wat zou je eraan kunnen doen? En ga zo maar door… Kinderen kunnen dit prima lezen als “De meeste mensen deugen” nog wat pittig is ;)

Als je benieuwd bent naar de bevindingen van @jufannesophie moet je vooral op haar insta kijken! En als je haar ook nog eens volgt dan krijg je er zomaar gratis toffe boekentips bij :)

Meer recensies van de.sebastiaan