een soort van recensie ofzo: Prutje

de.sebastiaan 25 mei 2020
Als je net Gozert hebt gelezen en je bijna weet dat dat het beste boek van het jaar gaat worden dan wil je meer van die schrijver lezen. Dus bestelde ik zo snel als ik kon Prutje. Het een na laatste boek van @pieterkoolwijk. Ga ik ook van Prutje zo hard genieten?

Ik was een halve pagina onderweg en er schoten al 6 brokken in m’n keel. Waarom nu al? Ik weet het niet precies. Volgens mij zat ik nog helemaal in een andere vibe. Iets verder in het boek gaat de storm een beetje liggen en leest het heerlijk.

Hens is ontevreden. Nou ja... Hens is boos. Waanzinnig boos. Op alles. Op zijn leven zoals het is. Thuis is het alles behalve gezellig, moet hij werken in een fabriek waar de veiligheid niet voorop staat en daar moet hij ook nog eens op zijn bijzondere broertje Walm passen. De hele stad is bedolven onder ranzig Prutje en het lijkt wel of dat helemaal tot aan de ziel van Hens is doorgedrongen. Hij wil daar weg. En dat gebeurd ook. Met zijn broertje loopt hij weg van de fabriek, weg van huis, weg van zijn ouders. Op zoek naar een plek waar het beter zal zijn. Maar hoe doe je dat zonder geld? Vind hij waarnaar hij op zoek is? En wat vind Walm hier allemaal van?

Wat ik zo ontzettend goed vind is dat Pieter het verhaal helemaal kan laten leven in je hoofd. Je hoort de personages praten. Allemaal met hun eigen stem, allemaal hun eigen uiterlijk en allemaal hun eigen persoonlijkheid. Echt een feest voor je brein!

Ik ben fan van Pieter Koolwijk.

Natuurlijk mogen de illustraties van Linde Faas ook niet ontbreken. Wat houd ik van haar stijl! Het is zo fijn om de bladzijde om te slaan om vervolgens in de kleurigste illustraties ondergedompeld te worden. Daar word ik vrolijk van. Heel vrolijk!

Meer recensies van de.sebastiaan