Geslaagde en betrokken young adult

Dolf Wagenaar 02 juni 2023
4,5 sterren. Johan Klein Haneveld heeft zich (inmiddels twee jaartjes geleden) gewaagd aan weer iets anders: young adult. Dat kan heel erg fout gaan, maar gelukkig is het zeker geen zoetsappig of 'simpel' boek geworden. Integendeel, het is een veelzijdige dystopie, waarin het YA-aspect vooral naar voren komt in de beleving van de jongere hoofdpersonen. Het is ook duidelijk een geëngageerde roman, waarin veel bekende thema's uit ander werk van Haneveld terugkomen: klimaatproblematiek, technologische ontwikkelingen (sf), (seksuele en romantische) identiteit, zorgwekkende maatschappelijke ontwikkelingen en natuur(bescherming). Allemaal ook erg geschikt voor een YA-werk. Het boek heeft door al die in elkaar hakende thema's een hoog 'literair' gehalte (het heeft meerdere lagen), maar toch is het niet te moeilijk, te filosofisch of te ernstig geschreven. Met andere woorden: Haneveld heeft het zich er niet makkelijk vanaf gemaakt, maar is toch geslaagd in een goed leesbaar en evenwichtig boek. Wat ik ook sterk vind, is hoe de ethiek in het boek wordt benaderd: goed en kwaad blijken hier niet zo simpel te zijn als je aan het begin van het verhaal misschien denkt. Wel vond ik de verrichtingen/reacties van Samel in de tweede helft van het boek soms wat onwaarschijnlijk - maar daarbij moet ik niet als beste stuurmens aan wal staan: ik kreeg onlangs dezelfde opmerking van proeflezers over personages uit mijn roman-in-wording. Ook was ik af en toe bang dat het een soort Avatar werd, maar dit verhaal is gelukkig minder zwart-wit/simplistisch. Nog een kritiekpuntje: het einde vond ik net wat te kort door de bocht - of misschien beter: te snel gaan. Laten de mensen uit het noorden zich zo makkelijk verjagen? Komen ze niet terug? Zal een deel van de mensen uit het denkende woud niet ook de nieuw ontdekte natuur gaan misbruiken? Dat waren vragen waar ik op z'n minst nog wat overdenkingen over had willen lezen. Maar misschien past het zo beter bij een YA-roman of moet de lezer maar zelf daarover verder denken.
Alles bij elkaar blijf ik het echter een zeer geslaagde roman vinden, waarin Haneveld opnieuw laat zien dat hij een breed literair palet in handen heeft en dat ook enthousiast gebruikt om door te gaan met steeds weer nieuwe verrassende verhalen - gelukkig maar!

Meer recensies van Dolf Wagenaar