Inspiratiebron voor Dungeons & Dragons

Dolf Wagenaar 15 september 2022
Ik had nog nooit van Fritz Leiber gehoord, maar toch is het een zeer invloedrijke schrijver geweest. Zijn verhalen zijn in de jaren '60 de belangrijkste inspiratiebron geweest voor de bedenkers van de Dungeons & Dragons (AD&D), de bekendste roleplaying game (rpg). En daarbij is hij de bedenker van het genre sword & sorcery, naast epic en urban fantasy de bekendste vorm van fantasy. De bundel 'Zwaarden tegen de dood' ('Swords against Death') is een van de vele verhalenbundels over de avonturen van Grijze Muizer (Grey Mouser) en Fafhrd - al worden ze niet zo genoemd, in AD&D-termen zouden ze rogue en barbarian genoemd kunnen worden. De verhalen zijn meestal niet al te diepzinnig en er zit nogal wat misogynie in, maar de schrijfstijl is erg goed en de vondsten zijn vaak origineel. De verhalen in deze bundel zijn tussen 1941 en 1971 geschreven, waarbij ik de vroegere verhalen duidelijker beter vond dan de latere.

Meer recensies van Dolf Wagenaar