Het verhaal zelf is traag; er gebeurt veel, maar de personages raken er niet erg opgewonden over omdat het normaal is in de wereld waarin ze leven. Het verhaal speelt zich af op een naamloos eiland, waarschijnlijk voor de kust van Japan. Maar omdat boten niet meer bestaan is er geen interactie met het vasteland.

Het verhaal is dystopisch en doet denken aan de romans van George Orwell: 'big brother is watching you', hoewel ze in dit geval de Memory Police heten. Als iets uit de wereld verdwijnt en je je het bestaan ervan nog kunt herinneren, dan komen ze voor jou. Het begint met kleine dingen zoals rozen die verdwijnen, maar wordt naarmate het boek vordert steeds groter. Na een verdwijning moet alles wat met de concepten te maken heeft verbrand worden. Toen dit met boeken gebeurde, deed de roman me denken aan Ray Bradbury's Fahrenheit 451. De Engelse vertaling van The Memory Police is pas in 2019 gepubliceerd, maar de Japanse versie werd in 1994 geschreven.

De hoofdpersoon is een romanschrijver en haar nieuwste roman gaat over een vrouw die een typemachine leert gebruiken en de relatie van deze persoon met haar leraar. Wanneer het echte verhaal en het verhaal in de roman die geschreven wordt op een mooie en zeer krachtige manier samenkomen, wordt het boek echt goed.

Ik kan er niet meer over vertellen zonder het verhaal te verpesten, maar de manier waarop de verhalen elkaar spiegelen maakt dat je de symboliek erachter toepast op je eigen leven en wereld. Wat zou jij doen als belangrijke dingen in je leven verdwijnen? En wat definieert een object of een concept en wat definieert jou? Zou je nog steeds jezelf zijn zonder een deel van jezelf of iets waar je van houdt?

Tijdens je leven is het niet meer dan normaal dat sommige dingen en mensen verdwijnen als je ouder wordt en verder gaat in het leven. Is het beter om in het verleden te blijven hangen of om verder te gaan alsof het nooit heeft bestaan? Meer dan dystopisch voelde dit boek voor mij filosofisch aan. Vooral de laatste 50 pagina's hebben indruk op me gemaakt. Dit boek kan best wel eens een klassieker worden.

Reacties op: Een zeer intrigerend verhaal over niet erg opmerkelijke personages.

The Memory Police - Yoko Ogawa