Aansprakelijkheid van tieners

Kimberly Ouwerkerk 29 december 2022
Je denkt dat je weet waar het verhaal heen gaat wanneer je leest dat de kinderen getuige zijn van de moord, maar dan gebeurt er iets anders. (Ik moet dit toelichten: Ik lees bijna nooit de volledige synopsis van suspenseboeken in de hoop verrast te worden door de plotwending). De acties van de kinderen laten zien hoe verwaarlozing en slechte behandeling mensen dingen laten doen die ze normaal niet zouden doen. Als je er eenmaal te diep in zit, is het moeilijk om weer op het rechte pad te komen.

Bad Kids is een suspense thriller met een goed tempo die makkelijk leest. Een roman met humor, ondanks de situaties waarin de kinderen terechtkomen en de niet zo acceptabele acties van de personages in het boek. Het plot is niet verrassend als je eenmaal voorbij een bepaald punt bent, maar het is vermakelijk om te zien hoe het zich allemaal ontvouwt.

Het verhaal wordt verteld door meerdere vertellers, maar de gezichtspunt wisselingen voelen heel natuurlijk aan. Hoewel alle vertellers belangrijk zijn om over te brengen wat er gebeurt, zijn sommige personages erg stereotiep. Er is slechts één uitzondering, en dat is een persoon (die ik niet zal noemen) die een goed geschreven transformatie ondergaat. De “dark” in de synopsis is duidelijk in de gemoedstoestand van deze persoon. Je aanschouwt dit echter van een afstandje: je kunt je inleven in zijn situatie, maar voelt zijn pijn niet. Het gaat meer om de aaneenschakeling van gebeurtenissen die de schuldvraag introduceert.

Ik wil hieraan toevoegen dat het verhaal zich afspeelt in een plaats (en land) die de meeste Engelstalige lezers niet goed kennen, wat altijd een voordeel is omdat het nieuwe motieven introduceert in thrillers. De TV Show adaptatie van Bad Kids is een van China’s hoogst gewaardeerde online TV Shows.

Het lastige aan het recenseren van een suspense thriller is dat je niet veel over het verhaal kunt zeggen. Dus eindig ik mijn recensie door te zeggen dat ik dit boek met plezier heb gelezen. Ik houd me aanbevolen voor meer vertaalde werken van deze auteur.

Met dank aan Pushkin Press en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk