Het nieuwe normaal

Kimberly Ouwerkerk 29 december 2022
“What could be more natural than making people into clothes and furniture after they die?”

Vind je truien gemaakt van mensenhaar en meubels gemaakt van botten weerzinwekkend? Ik bedoel, het zou zo’n verspilling zijn om lijken weg te gooien in plaats van ze te gebruiken. Waarom is geitenhaar (kasjmier) wel oké, maar mensenhaar niet? Het eerste verhaal in Life Ceremony gaat over de wondere wereld waarin menselijke materialen gebruikt worden. A First-Rate Material is een sterk verhaal dat je beter naar je eigen lichaam laat kijken: zorg je wel goed genoeg voor je lichaam, zodat het op een dag eersteklas materiaal is?

Sayaka Murata verandert een aspect – een ding dat als normaal wordt gezien – van de wereld en schrijft een verhaal over hoe de vreemde eend in de bijt daarmee omgaat. De verhalen leiden tot interessante gedachten en zetten je aan het denken over hoe je zelf omgaat met de thema’s die in de verhalen aan de orde komen.

De invloed van eten
Neem bijvoorbeeld het tweede verhaal, A Magnificent Spread. In dit verhaal kun je kiezen tussen normaal eten, eten uit de toekomst, en eten uit de magische stad Dundilas. De vraag is hier of het waar is dat als je voedsel eet dat iemand voor je maakt, dat je dan gelooft in de wereld waarin zij leven? Kun je gehersenspoeld worden door het voedsel dat je eet? Vergelijk dit met de veganistische, vegetarische en glutenvrije diëten en vraag je af of je ook een levensstijl aanneemt.

Ik was geamuseerd door dit tweede verhaal: ieders normaal is anders. Beide verhalen die ik hierboven noemde gaan over verschillende normalen, diversiteit en moeite hebben om de ander te begrijpen. Levensstijl zoals in dit verhaal beschreven kan ook gezien worden als cultuur, tradities en religie. Het diner in A Magnificent Spread werd gered door de echtgenoot, om wiens acties ik hardop moest lachen.

Orgaanpuzzel
Andere verhalen gaan ook over “nieuwe normalen”, zoals nieuwe soorten gezinnen, twee kinderen met een volwassen menselijk huisdier, en de levensceremonie waar de verhalenbundel zijn naam aan ontleent. Het lijkt erop dat de auteur er haar missie van heeft gemaakt om een zekere fascinatie voor het menselijk lichaam te verspreiden. Puzzle is zeer gedenkwaardig vanwege de vervreemding die de verteller voelt met haar eigen lichaam. De tegenpool, Hatchling, doet hetzelfde met persoonlijkheid.

Aanbeveling
Ik hou vooral van de langere verhalen in Life Ceremony. De verhalen en boeken van Sayaka Murata liggen mij goed, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Als je Aardbewoners en Buurtsupermens met plezier hebt gelezen, dan zul je ook deze verhalenbundel leuk vinden. Als je walgde van het kannibalisme en de seksuele inhoud in Aardbewoners, dan raad ik je aan Life Ceremony over te slaan, omdat je hier meer van zult tegenkomen.

Met dank aan Grove Atlantic en NetGalley voor een digitale ARC van deze roman in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk