Prachtige schrijfstijl

Kimberly Ouwerkerk 17 december 2021
Het verhaal van Arsim en Miloš speelt zich af tijdens de Servische bezetting van Pristina (Kosovo) en daarna. Ik voel hun ellende, hun doelloosheid en onvrede, en ook het einde van hun hoop en dromen als ze beseffen dat het leven dat ze hadden kunnen hebben er misschien wel nooit zal komen. Bolla is een diep en tragisch verhaal. Lees dit boek niet als je seksscènes tussen mannen, waaronder een met een minderjarige, en geweld wilt vermijden.

Tegenspoed straalt van de bladzijden
De setting is levendig beschreven en de scènes komen tot leven als in een film. Ik hou van de expressieve schrijfstijl van de auteur en de Engelse vertaling leest vlot (mijn review is van de Engelse vertaling van Bolla). Elke pagina bevat een schat aan gebeurtenissen en sentimenten en je begrijpt veel van de situatie op een heel natuurlijke manier. De gevoelens die in de lange zinnen besloten liggen besluipen je als de Bolla waarnaar het boek is vernoemd.

Naarmate je verder komt in het boek, wordt duidelijk dat Arsim mentaal verscheurd wordt door de afstand tussen zijn gewenste en uitgedrukte identiteit in een land dat niet helemaal de zijne is. Hij houdt van een man – de vijand – gaat op een (seks)date met een minderjarige en weet niet hoe hij een echtgenoot en vader moet zijn binnen de grenzen van zijn traditionele familie. Ik voel zijn innerlijke strijd en zijn behoefte om zijn verlangens te onderzoeken. Hij heeft veel liefde te geven, maar is niet vrij om dat te doen. Het is bijna alsof het ene deel van zijn leven niet tegelijk met het andere bestaat.

Zowel Arsim als Miloš denken veel na over hun eigen leven en het leven van anderen. Ze wachten af wat er met hen gebeurt en leven op die manier. Het voelt passief, maar hebben ze een andere keus? Er zijn maar een paar gelegenheden voor verandering, en die zijn steeds moeilijker te grijpen. Ze nemen wat hen toebehoort, en dat is minder dan het zou kunnen zijn. Totdat Arsim gaat voor wat hem is afgenomen….

Conclusie
Bolla heeft echt indruk op me gemaakt. Het is een emotioneel verhaal verteld door een man wiens mentale en fysieke vrijheid beperkt is. De pijn en de eindeloosheid van dit alles worden op een zeer effectieve manier verwoord. Arsim heeft halverwege zijn dertigste al een leven vol ervaringen achter de rug.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk