Laat je meevoeren in dit goede debuut!

Edwin Wassink 29 april 2024
Kijk door het raam op de mooie cover van Het meisje bij het venster en laat je meevoeren in een zoektocht naar een onontdekt schilderij van Johannes Vermeer.
Rik Wolters, een ietwat sullige amateur-genealoog, stuit in het archief op de naam Marie de la Motte. In 1666 haalt zij Willem Bolnes, de zwager van de beroemde schilder Johannes Vermeer, over om met haar hulp uit een verbeterhuis in Delft te ontsnappen. Waarheen voert hun reis en welk geheim dragen zij met zich mee? Rik duikt samen met Sandra Molenaars, een bekende TV-presentatrice, in de geschiedenis van Willem en Marie, en ze volgen het spoor…

Dit is een verhaal waar meer in zit dan alleen een aantal thriller elementen. Verwacht geen klotsende oksels van de spanning, verwacht geen bloed dat tegen de muren spat. Maar verwacht een verhaal dat goed is opgebouwd met interessante personages. Deze personages lijken wat vlak te worden neergezet, maar onder de oppervlakte borrelt er van alles. Ze zijn interessant en hebben zo allemaal hun eigen verhaal. Dit verhaal is een mix van mysterie, detective, historie, romantiek en spanning. Een mix die bijzonder goed gelukt is. De speurtocht naar de onontdekte Vermeer houdt je zelf ook bezig, je wil weten of het gevonden wordt.
Het verhaal kent twee verhaallijnen. Het heden met de zoektocht van Rik en Sandra en het verleden met het verhaal van Marie de la Motte en Willem Bolnes. Mooi om te zien hoe deze twee verhaallijnen het verhaal versterken.

De schrijfstijl van de auteur is toegankelijk, beeldend! Als ik al niet in de Achterhoek had gewoond, dan had ik me alles van de omgeving kunnen voorstellen.

Wat een goed debuut van Frank Peters! Het verhaal van Rik en Sandra voelt nog niet af en gelukkig komt er dan ook een tweede deel waarin we meer zullen lezen over dit tweetal. Het meisje bij het venster krijgt van mij vier sterren (⭐️⭐️⭐️⭐️).

Meer recensies van Edwin Wassink