Spannend verhaal met onderliggende boodschap

Edwin Wassink 14 april 2024
Tjoeke tjoek….hop on the ecothriller reading train! Janine Keijser had een goed idee. Lees mijn boek Ontworteling, deel je ervaring en stuur het door naar de volgende lezer. Daar doe ik graag aan mee!

Maak kennis met Lara, journaliste en wereldverbeteraar. Samen met een collega en een gids gaat ze op onderzoek uit in het Amazonegebied. De stam die ze bezoeken, lijkt echter niet zo blij met hun komst. Wanneer Lara op een schandaal stuit dat het regenwoud en de inheemse stam in gevaar brengt, komt ze in een angstaanjagend kat-en-muisspel terecht. Ze legt haar leven in de waagschaal om de waarheid boven tafel te krijgen…

Het lijkt me bijzonder moeilijk om een ecothriller te schrijven. Want hoe zorg je er nu voor dat je de lezer niet dood gooit met saaie feitjes? Hoe zorg je er voor dat er een spannend verhaal ontstaat waarin een belangrijke, onderliggende boodschap wordt gebracht? Hoe zou ik zelf niet weten, maar Janine is het gelukt. Ontworteling is een bijzonder goed verhaal met een belangrijke boodschap. Zorg goed voor de aarde, dan zorgt de aarde goed voor ons… Dit voert niet de boventoon, maar het is een perfecte mix van spanning, avontuur, zelfontplooiing en onderliggende boodschap geworden.

Het verhaal boeit van begin tot eind en leest als een trein. Er gebeurt veel. Actie en rustmomenten worden echter goed afgewisseld. Door de mooie beschrijvingen van het regenwoud waan je jezelf er midden in. De opgeroepen sfeer past perfect in de setting.

Er zitten een aantal licht bovennatuurlijke stukjes in. Dit gebeurt vanuit hallucinaties van Lara. Ikzelf vond dat het verhaal dat niet nodig had.

Ik geef Ontworteling vier sterren (⭐️⭐️⭐️⭐️). Dit is een boek dat een breder publiek verdiend.

Meer recensies van Edwin Wassink