Pessimistisch wereldbeeld

EdwinCG 22 maart 2020
Een zeer helder verhaal. Harari toont zich een ware meester in het verhalen van de geschiedenis der Sapiens. Die op waarschijnlijk vrij toevallige wijze zich gaat onderscheiden van zijn concurrenten als Neanderthalers. Het vermogen van de Sapiens om collectief te handelen maakt deze soort uitermate effectief. Hij beschrijft de overgang van de gelukzalige toestand van de jager/verzamelaar naar boer. Harder werken, maar ook de sleutel naar een enorme groei van de Sapiens als soort. Die groei gaat gepaard met de uitroeiing van vele andere soorten. Overal waar ‘wij’ verschijnen zijn binnen afzienbare tijd de oorspronkelijke bewoners en andere diersoorten verdwenen.
Inmiddels hebben wij het ‘rijk alleen ‘. Er zijn weinig bedreigingen die ons nog kunnen raken (alhoewel; Corona?). Als soort zijn wij een verzameling egoïstische individuen geworden. De rol van religie als samenbindende kracht is verdwenen. Zonder toekomst visie stevenen we af op een afgrond. Waarbij wij als soort wel eens ten onder zouden kunnen gaan aan technologische klonen van onszelf.
Iets om over na te denken!

Meer recensies van EdwinCG