De judaskus

Elbert Grift 19 juli 2020
Fiona, is een gerespecteerd rechter van nog net geen 60 jaar, haar huwelijk met een geoloog loopt niet geheel op rolletjes.
Ze krijgt zaken te behandelen van diverse aard, maar 1 zaak springt er tussen uit: de zaak ziekenhuis tegen patiënt en diens ouders, het geschil:
De artsen moeten bloedtransfusie toedienen om het leven van de 17 jarige Mark zeker te stellen, Mark en diens ouders weigeren op grond van hun geloof, zij zijn Jehova's Getuigen, Fiona gaat de jongeman opzoeken om het tot rede te brengen teneinde geen uitspraak te hoeven doen, Mark blijft echter bij zijn standpunt, maar Fiona beslist in het voordeel van het ziekenhuis, de transfusie mag.
De jongeman is later zo dankbaar dat hij in leven is gebleven en keert vervolgens de rug toe aan het geloof en raakt geobsedeerd door de rechter, maar dat is een onbegonnen zaak al lijkt Fiona even op de toenadering in te gaan, en dat blijkt funest.
Eens te meer blijkt dat Jehova's Getuigen een achterlijke sekte is, ik zou het zelfs een misdadige sekte willen noemen (vrijheidsberoving, hersenspoeling etc), dat neemt niet weg dat McEwan er weer een prachtig boek van heeft gemaakt , wat een geweldige auteur is dit toch.

Meer recensies van Elbert Grift