Het boek draait om Rachel, maar het verhaal tot aan haar geboorte is de bron van het verhaal.
Haar vader is zielsgelukkig met zijn vrouw en zoon totdat de oorlog uitbreekt, ze worden uit elkaar gehaald, haar vader overleeft het maar zijn vrouw niet, hij gaat in Amsterdam half dood op zoek naar zijn huis, maar weet het bewoond door andere mensen die hun intrek daar hebben genomen maar die wel beseffen wie hij is en wat hij komt doen, ze sluiten hem in de armen en geven hem onderdak in zijn eigen huis;
Hij wordt min of meer gekoppeld aan Liesje van der Schaats, de enige dochter van de familie, een gelukkig huwelijk is het niet, maar het levert wel 4 kinderen op, waarvan de laatste Rachel is , een rebels kind die gehaat wordt door haar moeder en dus de hoofdpersoon van het boek.
Als de vader, waarmee zijn wel een innige band heeft (de gelijkenis van Rachel met zijn eerste vrouw speelt hier overduidelijk een rol), overlijdt zet zijn gemaakte testament de familie op zijn kop en Rachel vaart er wel bij, als ze 21 wordt, wordt er nog een stukje testament ontvouwd dat nog meer stof doet opwaaien.
Een bijzonder vlot geschreven boek, dat van meet af aan weet te boeien, door het tempo kan je aandacht nauwelijks aan het verhaal ontsnappen, een goed boek, zeker als je bedenkt dat het geïnspireerd is door het leven van de schrijver zelf, Patty Harpenau, een voor mij (tot nu) onbekende auteur, maar ik heb er geen spijt van dat ik deze tip van mijn zus kreeg, die zelf ook onder de indruk was van het boek.

Reacties op: De rode draad

Het land van heimwee - Patty Harpenau