Het is het zeer omvangrijke verhaal van een Australische crimineel die ontsnapte uit de gevangenis aldaar en vluchtte om uiteindelijk te belanden in 1 van de grootste wereldsteden Bombay, op het vliegveld raakt hij al in contact met wat zijn grote gids zou worden in Bombay genaamd Brabaker, op de eerste dag wordt hij al door een onbekende hand van de straat getrokken alvorens een aanstormende bus hem zou verpletteren, de hand hoort bij de vrouw op wie hij verliefd zou worden, Karla.
Zijn schuilnaam Lindsay wordt in Bombay al gauw omgetoverd tot Lin en als hij op sleeptouw wordt genomen door Brabaker naar diens geboortegrond krijgt hij in de Indiase stam de naam Shantaram, de titel van het boek.
Terug in Bombay krijgt hij zijn onderkomen in de sloppenwijken waar ze hem op handen dragen omdat hij enige medische kennis heeft, zo bouwt hij zijn nieuwe leven op met altijd in het achterhoofd dat hij voortvluchtige is die ooit weer opgepakt kan worden en wordt zijn liefde voor Karla beantwoord dat zijn de vragen die hem bezig houden in dit boek.
Een enorme dikke pil die Gregory David Roberts, die hij in de gevangenis heeft geschreven, het verhaal is voor een groot deel waar gebeurd gaan we vanuit, hij heeft er 13 jaar over gedaan, en als lezer ben je ook wel een poosje bezig , zelfs als je een stevige lezer bent zul je er minimaal 2 weken over doen, of je moet 8 uur per dag kunnen lezen, 1000 bladzijden is de kost die verorbert moet worden.
Het boek heeft een diepe indruk op me gemaakt, al moet ik sommige recensenten gelijk geven dat het psychologische geneuzel achterwege had mogen (en zelfs moeten wat mij betreft) laten, niettemin was het een zeer leesbaar geweldig project van deze ex-crimineel.

Reacties op: Bombay voor iedereen

Shantaram - Gregory David Roberts