Wraak was nog nooit zo zoet

Eline H. 27 augustus 2019 Hebban Recensent

Amy heeft een leuke bijrol in een populaire Amerikaanse misdaadserie en zit daarvoor het grootste gedeelte van het jaar in New York. Jack, haar verloofde, zit ondertussen nog in Londen en samen proberen ze er het beste van te maken. Althans, dat denkt Amy. Wanneer ze onverwacht een weekend naar huis komt om haar vriend te verrassen ontdekt ze dat hij een affaire heeft. Er hangt een vreemde zoete lucht in hun huis dat bovendien overdreven opgeruimd is voor zijn doen, maar het echte bewijs is toch wel de jurkjes en bloesjes die zij zelf niet draagt en de aanwezigheid van de voor haar onbekende vrouwelijke verzorgingsproducten in de badkamer. De schok is nog veel groter wanneer Amy zich realiseert dat al die spullen toebehoren aan haar beste vriendin Mel.

Jane Fallon (1960) heeft gewerkt als producer voor verschillende televisieseries. Inmiddels heeft ze ook een aantal romans op haar naam staan. Ze woont samen met komiek en acteur Ricky Gervais. Met de humor staat het dus wel goed en dat merk je zeker in haar nieuwste roman Even goede vrienden.

Amy is uiteraard van slag door de ontdekking, maar weet zichzelf al gauw te herpakken. Ze weigert zich gewonnen te geven. Ze doet net alsof ze van niks weet en laat iedereen in de waan dat ze weer terug is naar New York om te filmen. In werkelijkheid is ze uit de serie geschreven en heeft ze een appartement in Londen gevonden. Ze is vastbesloten om het Jack en Mel op haar eigen manier betaald te zetten en daarin gaat ze soms vrij ver. Het is spannend om te lezen wat Amy allemaal voor haar verloofde en beste vriendin in petto heeft. Als lezer vraag je jezelf continu af hoe ver ze bereid is te gaan. Maar daarnaast levert het ook hilarische situaties op zoals je die mag verwachten in een feelgoodroman.

‘Door haar trots maakte ze een zooitje van haar leven, terwijl ik opbloeide.’

Er wordt veel aandacht besteed aan de vriendschap tussen Amy en Mel en daarvoor neemt Fallon de lezer mee naar het verleden. We ontdekken hoe de meiden elkaar hebben ontmoet en hoe de vriendschap beetje bij beetje tot stand is gekomen. Ook de studentenperiode komt uitgebreid aan bod. Deze terugblikken laten zien dat de relatie tussen de twee vriendinnen wel vaker stroef verliep, maar Amy is altijd achter haar vriendin blijven staan. Het is altijd al Mels droom geweest om een beroemde actrice te worden, maar terwijl zij moeilijk aan de bak komt, rolt Amy er eigenlijk per ongeluk in. Ze groeit in haar acteerwerk en het is duidelijk dat Mel haar dit niet gunt. Terwijl de vriendinnen hun eigen weg volgen, kabbelt hun vriendschap voort.

De stukken uit het verleden vormen een belangrijk onderdeel voor het verhaal. Je ontdekt hoe de vriendschap zich gevormd heeft en hoe de twee zich ontwikkeld hebben en hoe de vriendschap is meegegroeid. Doordat deze fragmenten zich qua opmaak niet onderscheiden van de hoofdverhaallijn is dat in het begin soms even lastig en heb je niet altijd door over welke tijd je leest.

Met Even goede vrienden heeft Fallon een fijne en komische roman geschreven. Net wanneer je denkt dat het verhaal rustig voort gaat kabbelen heeft ze nog een aantal verrassende wendingen voor de lezer in petto. Maar bovenal laat ze zien wat de kracht is van vriendschap en dat we allemaal op zijn minst één goede vriend(in) in ons leven verdienen.

Meer recensies van Eline H.