Spanning wint het van romantiek

Eline H. 16 maart 2022 Hebban Recensent

Colleen Hoover (1979) kleurt niet graag binnen de lijntjes. Het is moeilijk om haar diverse bibliografie een label op te plakken. Zo schreef ze eerder al New Adult en is ze ook geen onbekende in de wereld van feelgoodromans. In De waarheid (2020) zocht ze iets meer de spanning op. Haar nieuwste werk Layla kent romantische invloeden, maar lijkt toch meer te passen bij het spannende De waarheid. De vertaling is verzorgd door Tamara Haagmans.

Zij is de zus van de bruid. Hij een van de bandleden die speelt op de bruiloft. Als ze aan de praat raken blijken ze elkaar erg intrigerend te vinden. Het is het begin van een relatie waar ze zich allebei vol passie instorten. Hun geluk wordt echter verstoord door een heftige gebeurtenis die levensbedreigend is. Wonder boven wonder overleven ze dit allebei, maar hun relatie is niet meer hetzelfde. In een laatste poging hun relatie te redden neemt Leeds Layla mee naar de Bed & Breakfast waar ze elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Maar zijn ze daar wel alleen?

Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af in en rondom het huisje waarin ze verblijven. Dit zorgt ervoor dat er maar weinig personages zijn. De belangrijkste personages die de lezer leert kennen zijn Leeds, Layla en Willow. De verschillen tussen alle personages worden duidelijk belicht aan de hand van hun karaktereigenschappen. Er is echter weinig persoonlijke ontwikkeling te merken en dat is jammer.

Op het gebied van spanning weet Hoover de aandacht goed vast te houden. Er zijn genoeg vragen waar de lezer antwoord op wil. Het gebruik van flashbacks en alwetende zinnen in de categorie ‘toen wist ik nog niet wat ik nu weet’ geven de lezer het idee dat er iets groots te gebeuren staat. Op het gebied van romantiek schiet de auteur echter te kort. Er wordt een intense en liefdevolle relatie beschreven, maar daar is weinig van te merken. De flashbacks die het begin van de relatie beschrijven laten een deel van dat intense zien. Hoewel er meerdere keren vermeld wordt dat de liefde groots en meeslepend moet zijn voel je dit als lezer niet.

De ontknoping is beslist interessant en origineel te noemen. Normaal zou je je afvragen hoe geloofwaardig zo’n gebeurtenis nou eigenlijk is, maar Hoover weet de details met zoveel diepgang te beschrijven dat je als lezer meteen overtuigd bent. De plotwending die de auteur heeft gekozen zorgt ervoor dat Layla weer een unieke roman is in haar toch al zo diverse oeuvre.

Meer recensies van Eline H.