Vijf meiden, verbonden door een moord

Eline H. 06 september 2019 Hebban Recensent

Mackenzie, Ava, Julie, Caitlin en Parker gaan naar Beacon Heights High. Allemaal hebben de meiden hun eigen vriendengroep, maar wanneer ze tijdens de les filmgeschiedenis samen in een werkgroep worden gezet, blijken ze meer gemeen te hebben dan gedacht. Naar aanleiding van de film And Then There Were None discussiëren ze over de vraag of moord soms gerechtvaardigd is. Ze vinden elkaar in hun haat voor de populaire Nolan Hotchkiss. Ieder van hen heeft zo hun eigen redenen om hem te haten, maar ze zijn het met elkaar eens hij gestraft moet worden voor zijn daden. Ze beramen het perfecte plan om hem te vermoorden. Dat lijkt allemaal onschuldig, totdat Nolan dood gevonden wordt. Het lijkt erop dat iemand hun plan tot uitvoer heeft gebracht, maar zij waren het niet.

Sara Shepard (1977) is bekend van haar boekenseries Pretty Little Liars en The Lying Game. Beide series zijn succesvol omgetoverd tot tv-series, waarvan Pretty Little Liars toch wel de populairste is. Ook haar nieuwste boekenserie, The Perfectionists, vormt al de basis voor een tv-serie. Het eerste deel verscheen onlangs in het Nederlands.

Alle vijf de meiden komen uitgebreid aan bod. Shepard neemt voldoende tijd om de basis voor de verschillende verhaallijnen uit te zetten. We leren ze allemaal redelijk goed kennen en ontdekken wat hun reden is om Nolan te haten. De dood van Nolan leidt ertoe dat de meiden dichter naar elkaar toegroeien. Het onderlinge contact wordt intensiever en een beginnende vriendschap lijkt te ontstaan. Samen proberen ze uit te zoeken wie daadwerkelijk de moord heeft gepleegd, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht.

De moord op Nolan en alle geheimen (hoe kan het ook anders bij een boek van Shepard) zijn natuurlijk een belangrijke factor, maar daar blijft het niet bij. Het speelt zich immers af op een Amerikaanse highschool en dat zal de lezer merken ook. Populariteit is duidelijk een dingetje en ook vriendschappen kunnen soms nare wendingen nemen.

Een belangrijk detail is dat we wat betreft de cover te maken hebben met een editie die aansluit bij de gelijknamige serie. Hoewel de serie is gebaseerd op dit boek, is de verhaallijn echter totaal anders en daardoor staan er mensen op de cover die niet voorkomen in het boek zelf.

De liefhebber van Pretty Little Liars komt in deze spin-off niets tekort. The Perfectionists bevat voldoende highschool-drama en spanning om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Daarnaast is dit eerste deel toegankelijk genoeg om nieuwe lezers aan te spreken. Dat dit eerste deel voornamelijk een inleiding is voor het grotere geheel is dan ook helemaal niet storend. Nu maar hopen dat het vervolg snel vertaald wordt.

Meer recensies van Eline H.