Waardig afscheid van geliefde personages

Eline H. 05 oktober 2020 Hebban Recensent

Jenny Colgan (1972) heeft ruim 40 boeken op haar naam staan. Deze hebben haar al diverse prijzen opgeleverd en ook in Nederland wint ze aan populariteit. De serie rondom Polly en haar bakkerij is geliefd bij fans en recentelijk is het derde en laatste deel in het Nederlands verschenen, vertaald door Elise Kuip: Winter in de kleine bakkerij. Het boek is echter geheel zelfstandig te lezen. Om de lezer toch een klein beetje op weg te helpen, vat Colgan in elke zinnen de plot van de reeks samen. Bovendien geeft ze ook een korte toelichting over de setting die ze gekozen heeft.

Kerst nadert en Polly heeft er zin in. Ze is vastbesloten om er de beste kerst ooit van te maken, maar haar omgeving lijkt andere plannen te hebben. Wanneer Polly’s beste vriendin haar in vertrouwen neemt, komt Polly achter een groot geheim. Een geheim dat ze liever niet had geweten, want nu voelt ze zich medeplichtig en ze weet niet zo goed hoe ze daarmee moet omgaan. Ook zoekt iemand uit het verleden contact met haar en dat zet haar wereld aardig op de kop; daar zat ze nou niet echt op te wachten.

De persoon die onverwacht opduikt is een interessante wending in het verhaal. Het geeft wat extra pit en trekt meteen weer de aandacht van de lezer. Het is dan ook jammer dat deze gebeurtenis maar een klein deel van de verhaallijn beslaat en niet verder uitgediept wordt. Er waren genoeg mogelijkheden geweest om dit meer bij het verhaal te betrekken, maar daar is helaas geen gebruik van gemaakt.

Gelukkig zijn er nog genoeg bekende personages. We lezen hoe de relatie tussen Polly en Huckle zich verder ontwikkelt en hoe ze omgaan met onverwachte gebeurtenissen en tegenslagen. Maar dat is niet de enige ontwikkeling die we zien. De vriendschap tussen Polly en Kerensa komt flink onder druk te staan door het geheim. Gelukkig is daar ook nog papegaaiduiker Neil. Deze stabiele factor zal bij de lezers een lach op het gezicht toveren. Hij is een welkome afwisseling voor alle tegenslagen die de inwoners van het dorp te verduren krijgen.

Colgan gaf in het voorwoord al aan dat dit naar alle waarschijnlijkheid het laatste deel in de serie zal zijn. Hoewel dit betekent dat de lezer afscheid moet nemen van een aantal fantastische personages, is dit ergens niet erg. Met Winter in de kleine bakkerij heeft Colgan hen een passend afscheid gegeven die zeker bevredigend zal zijn voor de lezer. De recepten achter in het boek voor het ideale kerstdiner zijn bovendien een leuk extraatje.

Meer recensies van Eline H.