Hype maakt belofte waar

elinevandm 25 juli 2019
Horen, zien, zwijgen, de hype van 2019 is uiteindelijk ook op mijn e-reader beland en deze week heb ik hem uitgelezen. Het is een zeer spannend boek waarin we kennis maken met de moordenaar van het vierde Aapje, kortweg Aap genoemd door de speurders.

Alles begint met een zelfmoord en de ontdekking van het witte doosje met de zwarte strik. Porter die al jarenlang bezig is aan de zaak, wordt er meteen bijgeroepen ondanks het feit dat hij zelf kampt met persoonlijke problemen. Er volgt een heus speurwerk en al snel komen ze uit bij het ontvoerde meisje Emory. De werkwijze van Aap is telkens dezelfde. Een familielid wordt ontvoerd van diegene die van alles mispeuterd heeft. Zo ook Emory’s vader zal blijken.

Het motief voor de moorden kunnen we terugvinden jaren eerder, toen Aap nog een klein Aapje was, een jongentje van een jaar of 8. De dagboekfragmenten maken het boek boeiend en zorgen voor een diepere kijk op alle zaken. Vooral die stukjes vond ik fijn om te lezen, ook de ontknoping was ‘al zittend op het puntje van mijn stoel’. De allerlaatste pagina geeft al meteen een goede aanzet voor het tweede boek rond Porter en zijn team. Kortom een zeer goed boek en zeker wel waard om te lezen. Toch vond ik dit boek net iets minder dan die andere hype zijnde Oktober van Soren Sveistrup. Vandaar een sterretje minder.

Ik geef daarom een meer dan verdiende score van 4/5 voor horen, zien, zwijgen!

Meer recensies van elinevandm