Wees gewaarschuwd!

Ellen 21 december 2020

Wees gewaarschuwd!

Michael Connelly is geen onbekende binnen het thrillergenre; hij won diverse prijzen met zijn boeken en ook de hoofdpersonen uit zijn boeken zijn voor velen geen onbekende namen, zoals bijvoorbeeld de boeken met Harry Bosch. Enkele van zijn boeken zijn ook verfilmd.
Voor uitgeverij Meulenhoff Boekerij mocht ik zijn nieuwste boek, “Een gewaarschuwd man” lezen.

In “Een gewaarschuwd man” draait het om de journalist Jack McEvoy. Geen onbekende, want hij verscheen al in twee eerdere boeken van Connelly, te weten “De dichter” en “Ongrijpbaar.”
Na het lezen van de proloog, wordt je meteen het verhaal ingezogen.
Een onenightstand eindigt in een moord. Jack blijkt de vermoorde vrouw te kennen en wordt zelfs als verdachte aangemerkt. Hij ontdekt dat Tina, de vermoorde vrouw, op een bijzondere manier om het leven is gebracht. Jack, nog altijd werkzaam als journalist, nu bij het bedrijf Fair Warning, besluit zelf ook op onderzoek uit te gaan. Dit wordt hem sterk ontraden door zowel zijn chef, als door de politie; hij is immers zelf verbonden met de zaak omdat hij het slachtoffer heeft gekend.
Dit weerhoudt Jack echter niet. Rachel Walling, voormalig FBI en voormalig geliefde van Jack, helpt Jack met zijn zoektocht naar de “Klauwier,” zoals de moordenaar zichzelf noemt. Als lezer voel je dat er nog altijd wat speelt tussen Jack en Rachel, maar ook dat het gecompliceerd is.
Jack ontdekt dat er meerdere slachtoffers zijn die op dezelfde onorthodoxe wijze om het leven zijn gebracht. Als hij vervolgens tot de ontdekking komt dat al deze vrouwen hun DNA hadden opgestuurd naar een en hetzelfde bedrijf voor een verwantschapsonderzoek, voelt Jack dat hij beet heeft. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de moordenaar, waarbij je als lezer regelmatig op het verkeerde been wordt gezet. Wie gaat er schuil achter de schuilnaam “Klauwier?”
Jack komt steeds dichter op het spoor van de moordenaar, maar de moordenaar zelf zit ook niet stil en komt zelf ook steeds dichter in de buurt van Jack.

Het verhaal is opgebouwd uit diverse delen, bestaande uit diverse hoofdstukken. Over het algemeen bestaan de delen uit niet al te lange hoofdstukken, zonder ingewikkeld taalgebruik en ellenlange zinnen.
Connelly maakt, zoals we van hem gewend zijn, gebruik van diverse perspectiefwisselingen. Dit geeft het verhaal vaart, maar niet minder onbelangrijk, meer diepgang. Juist omdat het verhaal vanuit meerdere gezichtspunten wordt verteld, raak je als lezer meer en meer betrokken bij het verhaal. Het thema, DNA-onderzoek, zorgt dat je als lezer (meer) na gaat denken over de positieve en negatieve kanten van het al dan niet verstrekken van DNA. Wat gebeurt er met je DNA, nadat je dit hebt verstrekt? Heb je daar zicht op? En, hoe veilig zijn de systemen, waarin jouw DNA wordt opgeslagen?

Connelly weet de spanning goed vast te houden door de wisseling in perspectief en doordat lang niet duidelijk is hoe ver de tentakels in dit alles reiken..

Meer recensies van Ellen