Zoeken naar verbinding

Els Van Daele 29 oktober 2023
Een sprookje over woorden en kleuren voor alle leeftijden.

Wat een prachtig boek! Teksten van meestertaalkunstenaar Marco Kunst en tekeningen van Jeska Verstegen, dat moest wel een pareltje worden!

Het touw en de waarheid vertelt het verhaal van Kyra en Ylan, waarbij twee pagina’s tekst telkens afgewisseld worden met een tekening. En al snel wordt duidelijk waarom. Ylan is de jongen van de woorden, hij woont als leerling-monnik op een rotseiland in het noorden. Zijn gezelschap zijn de andere monniken en rondom hen is er niets anders dan klippen en golven. Ylan moet de hele dag in zijn boek lezen, op zoek naar de waarheid. Maar op een dag heeft hij er genoeg van en vlucht hij de zee op.

Kyra is het meisje van de kleuren en de tekeningen. Na een dramatische gebeurtenis gebruikt ze geen woorden meer. Ze woont eenzaam op een eilandje in het zuiden, waar ze stoffen verft in alle mogelijke kleuren. Maar ze verlangt naar gezelschap en ze vertrekt ook. Zullen de twee naar elkaar toekomen en zullen haar kleuren zich mengen met zijn woorden?

Marco Kunst schrijft boeken voor kinderen van 6 tot 18 jaar. Dit varieert van sprookjes, realistische verhalen, fantasie tot griezelige boeken en sciencefiction. In zijn boeken kun je merken dat hij filosofie studeerde en dat hij veel liefde heeft voor de kust.

Verstegen is auteur en illustrator. Ze begon in 1990 met tekenen en richt zich sinds 1992 op het tekenen en schrijven van kinderboeken. Vorig jaar verscheen haar lovend besproken autobiografische jeugdroman Ik zal je bewaren.

Samen zorgden ze voor een schitterend boek. Het is een boek vol tegenstellingen, maar toch zoeken de personages ondanks die tegenstelling naar verbinding, mooi gesymboliseerd door het touw dat hen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar brengt.
heeft een leven in zwart-wit, met woorden, tussen de monniken in het noorden. Kyra’s leven daarentegen zit vol met kleuren, maar zij gebruikt geen woorden meer en ze is heel eenzaam daar helemaal alleen in het zuiden.

Het taalgebruik van Marco Kunst is prachtig, sfeervolle, poëtische zinnen die je niet snel even leest, maar die je moet laten doordringen en waar je door geraakt wordt. En daarna volgen de illustraties van Jeska Verstegen die de woorden nog meer tot leven laten komen, in schitterende kleuren.

Het boek heeft echt een grote indruk op me gemaakt. En het is inderdaad een sprookje voor alle leeftijden, het is zeker niet gewoon een jeugdboek te noemen, ook volwassenen gaan van woord en beeld smullen. Een echte aanrader!

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2023/10/27/het-touw-en-de-waarheid/

Meer recensies van Els Van Daele