Groen feestje

Els Van Haute 01 november 2019
Hoe je een plant van je laat houden. Een groen thuis & een groen hart. Door Summer Rayne Oakes.

Summer Rayne is u misschien beter bekend onder haar Instagram naam: @homesteadbrooklyn? Of van haar bijhorende blog? Ik kende haar nog niet maar ondertussen volg ik haar IG ook al.

Zij leeft samen met 1000 kamerplanten, van meer dan 500 soorten in haar appartement in Brooklyn en dat spreekt mij, en heel wat anderen, enorm aan. Ikzelf was, net als zij, als kind al helemaal into de natuur: veel buitenspelen, bloemen drogen en ik had zelfs wat plantjes op mijn slaapkamer. Een huis zonder planten kan ik mij niet voorstellen, en dat zou inderdaad geen thuis zijn. Hoewel ik al een hoop planten heb en het hier rondom mij al aardig volstaat heb ik tijdens het lezen van dit boek nog wat stekjes van mijn graslelie gebroken en ze in flesjes water overal neergezet. (Voor zoiets kleins heb je altijd plaats.)

Dat is wat dit boek van Oakes met je doet: ze opent je blik, je hart en ze wakkert de goesting in je groene vingers aan. Als je nog geen planten hebt hol je ongetwijfeld (goed geïnformeerd dankzij het boek) naar je lokale plantenwinkel. Als je huis al redelijk vol staat (zoals bij mij) ga je toch nog mogelijkheden vinden om meer groen in je huis te integreren.

Summer Rayne heeft een boek geschreven, een zwaar boek (letterlijk), dat amper te beschrijven valt. Het best in de buurt komt: een avond op café met een intelligente, bevlogen, wetenschappelijke, avontuurlijke verteller die van geen ophouden weet. En dat op een goede manier. Ze vertelt niet enkel over kamerplanten maar ook over kloostertuinen, fotosynthese, biofobie, Gardens by the bay in Singapore, het herstellen van een brownfield,…

Ze heeft een enorme hoop kennis van wat er nu wereldwijd aan het gebeuren is maar ook van de geschiedenis, van de taalkunde en planten an sich. Door haar jarenlange werk als milieuwetenschapper en door haar (online) ‘groene’ contacten heeft zij naast die kennis ook een hoop (persoonlijke) verhalen te vertellen. Niet alleen van haarzelf maar ook van collega’s, cursisten, Instagram-volgers,…

En allen komen zij tot een zelfde soort van boodschap: planten maken de wereld beter. Ze maken je huis levendiger en gezonder, ze houden je rustig en geven je een nuttig gevoel én voor hen zorgen is ook beter voor jezelf zorgen. Oog hebben voor het groen in je huiskamer maakt ook dat je je meer betrokken voelt bij het (afnemen) van groen op onze aarde.
Planten hebben zorgt dus dat je mee de wereld gaat redden en dat begint allemaal door een boek, dit boek!

Meer recensies van Els Van Haute