Fascinerend!

Els Van Haute 29 oktober 2019

Van T. rex tot tandjesgras, De schatten van Naturalis - tekst: Jan Paul Schutten, illustraties: Wendy Panders

Fascinerend boek voor elke jonge bioloog

Het Nederlandse museum voor Natuurkunde Naturalis te Leiden opende haar deuren en daar hoort een passend boek bij. Een boeiend werk dat zeker niet alleen de bedoeling heeft om jong en oud naar Naturalis te lokken. Nee, het moet vooral jonge mensen aanwakkeren om zelf onderzoeker, ontdekkingsreiziger en archivaris te worden!

Van T. rex tot tandjesgras heeft maar twee doelstellingen: ontdek en stel vragen bij alles wat groeit en bloeit rondom jou. Net zoals Naturalis een collectie heeft van tienduizenden planten en dieren van overal ter wereld, zo kan je zelf een verzameling beginnen met een steen of plantje dat je vindt in je eigen tuin.

Dit boek laat honderden opgezette dieren en gedroogde planten zien en vertelt bij elk item een interessant wetenschappelijk verhaal. Dé grote aandachtstrekker van Naturalis en dit boek is Trix de T. rex, opgegraven in de Verenigde Staten. Haar verhaal van ontdekken, opgraven, onderzoeken tot het in elkaar puzzelen wordt in Van T. rex tot tandjesgras op een uitgebreide wijze, als voorbeeld van het vele onderzoekswerk, klaar en duidelijk in beeld gebracht.

Voor elk kind dat een waarom-vraag met betrekking tot fauna of flora heeft: koop dit boek! Dit natuurkundig verzamelwerk is niet enkel een geestig, onderhoudend en leerrijk kijk- en leesboek maar draagt tevens, in tijden van klimaatopwarming en bedreigde biodiversiteit, bij tot de bewustwording van het behoud van onze natuur.

Meer recensies van Els Van Haute