Fantasierijk leesplezier!

Elsa Bakker 22 augustus 2023
De boeken van Julie Kagawa vinden altijd hun weg naar mijn huis, zo ook de nieuwste titel ‘De IJzerbelofte’, tevens afsluiter van ‘The Iron Fey: Evenfall’ trilogie. Van te voren weet ik dat haar boeken puur ontspannen leesvoer voor mij zijn, wat ook nu weer bevestigd werd.

“Hoop is een krachtig iets. Het voorkomt dat we ons overgeven aan wanhoop. Dat we opgeven.”

Fantasie en realiteit gaan hand in hand in de verhalen van Julie Kagawa. Vervlochten zijn de ragfijne doordringende boodschappen waar we allemaal wat van kunnen leren met de kleurrijke, avontuurlijke verbeelding die ons als lezer zo enorm laat genieten van een geweldig verhaal.

“Mensen veranderden nooit. In elke eeuw, in elk land, in bijna elk tijdperk, treiterden en overheersten ze hun eigen soort.”

De inmiddels wel bekende hoofdpersonages aan wie we als lezers gehecht zijn geraakt gaan een huiveringwekkende tocht aan vol spanning, magie, duistere omgevingen en vol nieuwe interessante angstaanjagende wezens al dan niet tegenstanders. Al lezende blijf je je afvragen of het ze lukt hun ultieme doel te bereiken en laat het boek je geen moment los. In vaart vliegen de pagina’s aan mij voorbij zonder dat de spanningsboog zakt.

“Het snuffelde als een nieuwsgierige hond aan me, en door de klitten van de vacht op zijn snuit heen zag ik een ijsblauw oog schitteren.”

De schrijfstijl van Julie is zoals altijd doorspekt met humor, vloeiende zinsopbouw, toegankelijke en begrijpelijke bewoording. Passend bij het young adult genre en zeker net zo vermakelijk leesbaar voor het ouder publiek. De karakters zijn allen eigenzinnig en zeer memorabel, wat de kwaliteit van Kagawa’s boeken alleen maar verhoogd. Geen enkele kritiek of verbeter commentaar komt er bij me op.

“De liefde die blijvend is vereist tijd en veel werk, en de behoeften van een ander boven die van jezelf plaatsen… díé liefde is voor de meeste fae onvatbaar.”

Van begin tot eind heb ik me weer uitstekend vermaakt met een geweldig verhaal en kan ik niets anders zeggen dan ga de boeken van Julie Kagawa lezen. Fantasierijk leesplezier valt je gegarandeerd ten deel!

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker