Vermakelijk verhaal

Elsa Bakker 01 augustus 2023
Een collega bookblogger & vriendin raadde me dit boek aan om voor de ontspanning te lezen. Zo geschiedde dat ik in contact kwam met Martin Gijzemijter en zijn derde boek in de notaris reeks thuis ontving.

Normaal gesproken kies ik zelf niet gauw voor deze stijl boeken echter was ik wel toe aan een luchtiger verhaal. Daarin bleek mijn collega/vriendin goed aan te voelen en ook gelijk te hebben zoals ze zei want het boek leest enorm vlot, gemakkelijk en soepel weg. De schrijfstijl is humoristisch, zeer toegankelijk qua bewoording en komt in zijn geheel prettig over.

“Gelukkig werd haar aandacht snel afgeleid door de gigantische roze strikken die aan beide kanten van de hal aan de muur bevestigd waren, alsof een leger aan Katrien Ducks met hun hoofd door de muren was geknald.”

Inhoudelijk voelt het verhaal soms een klein beetje alsof ik zaken mis die eerder gebeurd zijn, wat overigens logisch is gezien dit deel drie is van de reeks. Daarnaast is het verhaal fantasierijk genoeg om het minder realistisch aan te laten voelen. Wel vermakelijk door de enigszins hysterische taferelen die je ook weleens voorgeschoteld krijgt bij reality tv, waar je vervolgens zo van geniet dat je door blijft kijken en dit geval door blijft lezen.

“Lesley was als de dood om zich te binden aan mensen, want dat zou betekenen dat hij moeite voor ze zou moeten doen en mogelijkerwijs aan zichzelf zou moeten werken.”

De hoofdkarakters zijn leuke, interessante karikaturen die voor mij echt zo aanvoelen, als personages uit een fictieve serie. Grappig om te volgen maar niet herkenbaar, meeleef gehalte is nauwelijks aanwezig.

“Ironisch genoeg kwam dat gat er, maar niet in de deur, en niet door een kettingzaag.”

Toch vond ik het een lekker vermakelijk verhaal en ik zou zo de andere delen achter elkaar lezen als ik even geen zin heb in ingewikkelder leesvoer. Vleugje romantiek, vleugje detective en wellicht een vleugje spanning… alhoewel ik dat laatste even miste. Wellicht had ik een andere leeservaring gehad als ik bij het eerste deel begonnen was? Wie weet heeft de volgende lezer weer een heel andere ervaring.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker